مولفه‌های مختلف مدیریت دانش و نحوه ارتباط و تاثیر آنها بر یکدیگر

مولفه‌های مختلف مدیریت دانش و نحوه ارتباط و تاثیر آنها بر یکدیگر

مبانی زیر ساخت مدیریت دانش
زیرساختهای مدیریت دانش
مدلهای مدیریت دانش
پایان نامه با موضوع مدیریت دانش
دانلود پایان نامه مدیریت دانش
پایان نامه مدیریت دانش doc
موضوع پایان نامه مدیریت دانش
مولفه های مدیریت دانش
نحوه ارتباط و تاثیر مولفه های مدیریت دانش بر یکدیگر

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

مولفه‌های مختلف مدیریت دانش و نحوه ارتباط و تاثیر آنها بر یکدیگر

 

 

 

 

 

مقدمه

ضرورت مدیریت کردن دانش و استفاده درست و بهینه از آن، در تحقیقات سالیان اخیر به وضوح قابل درک می­باشد. چرا که در پژوهش‌های پیشین به دفعات بر نقش برجسته مدیریت دانش در  به‌روزرسانی و ارتقاء سطح دانش کارکنان که به ارتقاء عملکرد آنها می‌انجامد، اشاره شده است. لذا مدیران سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌بایست با هوشمندی بیشتر و آغوش باز به استقبال طرح‌هایی که در راستای ایجاد زیرساخت‌های مدیریت‌ دانش است رفته، و به‌طور هم‌زمان بر روی افزایش سطح فرهنگ سازمانی خود در زمینه به‌اشتراک‌گذاری دانش توسط کارکنان نیز بپردازند. 

 

از دهه 1970 میلادی با پیشرفت سریع فناوری‌های برتر در جهان، خصوصا در زمینه‌های ارتباطات و رایانه، الگوی رشد اقتصادی جهان به طور اساسی تغییر كرد و به دنبال آن، از دهه 1990 میلادی دانش به عنوان مهم‌ترین سرمایه جایگزین سرمایه‌های پولی و فیزیكی شد (چن[1]، 2004). در اقتصاد صنعتی، سازمان‌ها  قادر به حفظ موقعیت رقابتی قوی خود برای سال‌ها بودند. آن‌ها ارزش را از طریق فرایند بهینه‌سازی (صرفه‌جویی) خلق یا حداكثر می‌كردند. سازمان‌هایی با عملكرد خوب، فرایند تولیدشان را از طریق كاهش زمان تولید، بهبود كیفیت محصول و كاهش تعداد كاركنان بهینه‌سازی می‌كردند. بنابراین، خلق ارزش بیشتر به قابلیت صنعتی و بودجه‌بندی سرمایه‌ای– دارایی‌های ملموس و مالی بستگی داشت. این در حالی است كه در اقتصاد دانش‌محور[2]  این رویكرد به چند دلیل، دیگر عملی نیست. اول این‌كه، با توجه به طول عمر كم دانش و میزان بالای نوآوری، حفظ موقعیت رقابتی برای مدت طولانی دیگر امكان ندارد. بهینه‌سازی به مثابه یك فرایند، در اقتصاد دانش‌محور نیز اهمیت دارد اما به تنهایی نمی‌تواند ارزش را خلق یا حداكثر كند. تنها روش خلق ارزش در اقتصاد دانش‌محور، پذیرش نوآوری به عنوان یك فرایند كسب وكار است. توانایی سازمان برای خلق ارزش به فرایند نوآوری، منابع فكری و خلاقیت منابع انسانی (دارایی‌های فكری[3]) آن بستگی دارد.

سازمان‌هایی كه در عرصه كسب و كار صرفا براساس مزیت‌های مشهود سازمانی مثل پول، ماشین‌آلات و تجهیزات و غیره عمل می‌كنند نمی‌توانند به مزیت رقابتی در اقتصاد مبتنی بر دانش دست یابند. حال آن‌كه محیط كسب و كار مبتنی بر دانش، نیازمند روش و نظامی است كه دارایی‌های ناملموس سازمانی از قبیل دانش و شایستگی‌های افراد، نوآوری، ارتباط با مشتری، فرهنگ سازمانی، سیستم‌ها و فرایندها، ساختار سازمانی و غیره را دربرگیرد. درك و بهره‌برداری از این منابع ناملموس حیاتی در سازمان‌ها به حفظ و كسب مزیت رقابتی[4] آن‌ها كمك می‌كند. در اقتصاد مبتنی بر دانش موفق‌ترین سازمان‌ها از دارایی‌های ناملموس به نحو بهتر و سریع‌تری استفاده می‌كنند. مطالعات نشان داده است كه برخلاف كاهش بازدهی منابع سنتی (مثل پول، زمین، ماشین آلات وغیره)، دارایی‌های ناملموس سازمانی واقعاً منبعی برای افزایش عملكرد كسب و كار است. نكته درخور توجه این‌كه بازار به مدت طولانی ارزش دانش و عوامل نامشهود دیگر را در فرایند ایجاد ارزش تشخیص داده است. اندازه این “ارزش های پنهان” به طور روز افزونی در حال تغییر است.

[1] Chen

[2] Knowledge–Base Economy

[3] Intellectual Assets

[4] Competitive Advantage

 

مطالعات صاحبنظرانی مانند ایلكاتومی (تومی[1]، 1999)، باب روو وینوگراد[2] (1977) نشان می­دهد كه از اوائل دهه 1960 به طور پراكنده در مورد مدیریت دانش مطالبی ارائه شده­است. به عنوان مثال، آررو در سال 1962 به اهمیت تجربه در ایجاد دانش اشاره كرده و یا شون در سال 1963 در مقاله­ای با عنوان ‹‹خلاقیت و تكامل ایده­ها›› به بیان اهمیت دانش ضمنی و نقش آن در یادگیری پرداخته است (شان[3]، 1963).

پولانی هم در سال 1967 بین دو نوع صریح و ضمنی تفاوت قائل شده و معتقد است كه ما بیش از آنكه می­گوئیم، می­دانیم. علی­رغم بحث­های پراكنده­ای كه در زمینه­ های مدیریت دانش صورت گرفته­است عملاً تا دهه 1990 شاهد تحقیقات عمده­ای در زمینه مدیریت دانش نیستیم. به همان اندازه كه مبناهای اقتصادی سنتی از منابع طبیعی به سرمایه­ها و منابع فكری تغییر حالت پیدا كرده­اند، توجه به دانش نیز به عنوان یك منبع مهم و حتی مهمترین مزیت رقابتی پایدار افزایش یافته­است. به عنوان مثال، اسوارتز به بررسی مقالات منتشر در زمینه مدیریت دانش پرداخته­است. پژوهش­های وی نشان می­دهد كه این مقالات عمدتاً از سال 1991 به بعد منتشر شده­اند.

همچنین باربارا دیلی نیز به بررسی پژوهش­های دانشگاهی در قالب پایان­ نامه­ های دكتری پرداخته­است. این بررسی­ها نیز كه تا سال 2002 را در بر می­گیرد، نشان می­دهد كه تحقیقات عمدتاً از سال 1991 شروع شده­اند. به عنوان مثال در سال 1991 دو مورد رساله دكتری با عناوین اکتساب دانش[4]، شدت دانش[5] و هوشمندی مدیریت دانش[6]و به ترتیب در دانشگاه‌های نیویورك و پوردو انجام شده­اند. نتایج بررسی­ها در سایر سال­ها به این صورت بوده­است: سال 1992 یك مورد، 1993 تحقیقی در قالب رساله دكتری انجام نشده­است، 1994 پنج مورد، 1995 یك مورد، 1996 سه مورد، 1997 شش مورد، 1998 سیزده مورد، 1999بیست­و­یك مورد، 2000 بیست­و­هشت مورد، 2001 بیست­و­شش مورد و 2002 هشت مورد (دالی[7]، 2003).

 

 

در این نوشتار مولفه‌های مختلف مدیریت دانش و نحوه ارتباط و تاثیر آنها بر یکدیگر بصورت کامل مورد بررسی قرار می گیرند.

[1] Tuomi

[2] Bobrow & Winograd

[3] Schon

[4] Knowledge Acquisition

[5] Knowledge- Intensive

[6] Intelligent Knowledge Management

[7] Daley

 

 

فهرست مطالب

2-1-مقدمه 10

2-2- مدیریت دانش 10

2-3- مبانی تئوریک مدیریت دانش 11

2-3-1- دانش چیست؟ 11

2-3-2-روابط داده، اطلاعات و دانش 15

2-3-3- عناصر دانش 16

2-3-4- ویژگی های دانش 19

2-3-5-انواع دانش 22

2-3-5-1- انواع دانش از نظر نوناکا 22

2-3-5-2-انواع دانش از نظر جورنا 23

2-3-5-3-انواع دانش از نظر ماشلوپ 24

2-3-5-4- طبقه بندی بلاکلر از دانش 25

2-3-5-5- طبقه بندی لیدنر و علوی از دانش 26

2-4-مدیریت دانش چیست؟ 26

2-4-1-انتقادات وارد بر مدیریت دانش 27

2-4-2- تاریخچه و علل پیدایش مدیریت دانش 29

2-4-3- تكامل مدیریت دانش 31

2-4-4- ظهور مدیریت دانش 32

2-4-5-فرآیند تكامل مدیریت دانش 33

2-4-6-چرخه مدیریت دانش 37

2-4-6-1-تولید دانش 37

2-4-6-2-جمع‏آوری دانش 42

2-4-6-3- الگوبرداری 44

2-4-6-4- دسته‏بندی دانش 46

2-4-6-5- ذخیره دانش 46

2-4-6-6- انتشار دانش 50

2-4-6-7- بکارگیری دانش 54

2-4-6-8- یکپارچگی دانش 54

2-5- مدل‌های مدیریت دانش 55

2-5-1- مدل عمومی دانش در سازمان 55

2-5-2- مدل نوناكا 57

2-5-3- مدل شش بعدی مدیریت دانش 59

2-5-4- مدل رن جانستون 61

2-5-5- مدل ادل و گراسیون 62

2-5-6- مدل استیوهالس 64

2-5-7- مدل ایجاد و كاربرد دانش ویگ 65

2-5-8-مدل دانش شناسی سازمانی وان كروگ و روس (1995) 70

2-5-9- مدل مدیریت دانش چوو 70

2-5-10-مدل مدیریت دانش بویست 73

2-5-11- چهارچوب مدیریت دانش پرابست 75

2-6- زیرساخت‌های مدیریت دانش 77

2-6-1-عامل فنی (فناوری اطلاعات) 78

2-6-2- عامل فرهنگ سازمانی 80

2-6-3- حمایت مدیریت 82

2-6-4-حس تعلق سازمانی 83

2-6-5- مشاركت در تصمیم گیری 83

2-6-6- عامل مدیریتی 83

2-6-7- فناوری‌های مدیریت دانش 84

2-6-8- مدیریت محتوا 85

2-6-9- طبقه بندی دانش 87

2-6-10- گروه افزار 87

2-6-11- گروه های تسهیم تجربه آن لاین 89

2-6-12- پورتال های سازمانی 90

2-6-13- تحلیل و طراحی شبكه اجتماعی(اس. ان. ای) 92

2-6-14- یادگیری الكترونیك 93

2-6-15- داستان گویی و حكایات 94

2-6-16- ابزارهای بی سیم برای انتقال دانش 94

2-6-17- سیستمهای مدیریت نوآوری و ایده 95

2-6-18- تركیب ابزارها و فناوری های مدیریت دانش 96

2-6-18- سیستم‌های خبره 98

2-7- مبانی زیر ساخت مدیریت دانش 99

2-7-1- فرهنگ سازمانی 100

2-7-1-1-حمایت مدیریت  102

2-7-1-2-حس تعلق سازمانی  102

2-7-1-3-مشارکت در تصمیم گیری 102 

2-7-2-فرآیندهای دانش  103

2-7-2-1-پردازش دانش  103

2-7-2-2- انتقال دانش 104

2-7-2-3- تسهیم دانش 104

2-7-3- نظام فناوری اطلاعات  105

2-7-3-1- سیستمهای اطلاعاتی   106

2-7-3-2-مدیریت فناوری اطلاعات  106

2-7-3-3-فرآیندهای کسب اطلاعات  107

2-8- پیشینه پژوهش 107

2-9- جمع بندی 109

 

منابع و ماخذ

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جدول‌ها

جدول 2-1: کاربرد انواع مختلف دانش در ساختارهای پنج گانه مینتزبرگ 24

جدول 2-۲: نخستین تلاش ها در راستای مدیریت دانش 29

جدول 2-3 : مدل مدیریت دانش با توجه ساختار كار (جانستون، 2000) 61

جدول 2-4: مدل مدیریت دانش ویگ- سطوح درونی‌سازی (ویگ، 1993) 66

جدول 2-5: ماتریس مدیریت دانش (ویگ، 1993) 68

جدول 2-6: مدل دانش بویست (1987) 75

جدول 2-7: اهداف و نیازمندی‌های پورتال دانش سازمانی 91

جدول 2-8: طبقه‌بندی ابزارهای فناوری اطلاعات بر مبنای زمان و مكان همكاری افراد (رائو، 2005) 96

جدول 2-9: ابزارهای فناوری اطلاعات برای فرآیندهای مدیریت دانش (رائو، 2005) 97

جدول 2-10: ابزارهای فناوری اطلاعات در مدل مارپیچ دانش (نوناكا و تاگوچی، 2001) 98

 

 

 

 

فهرست شکل‌ها 

شکل 2-1: سلسله مراتب دانش 12

شکل 2-2: چرخه مدیریت دانش 37

شکل 2-3: چرخه تولید دانش 39

شکل 2-4: مدل عمومی دانش در سازمان 56

شکل 2-5: چارچوب مفهومی فرایندهای ایجاد دانش 58

شکل 2-6: مدل شش بعدی مدیریت دانش (تومی و پری، 2001) 59

شکل 2-7: سلسله مراتب اشكال دانش (ویگ، 1993) 69

شکل 2-8: مروری بر مدل مدیریت دانش چوو (1998) 73

شکل 2-9: مدل مدیریت دانش (بویست، 1998) 74

شکل  2-10: چهارچوب مدیریت دانش با محوریت اجزای اصلی تشكیل‌دهنده (پرابست و همكاران، 2000) 77

شکل 2-11: مبانی زیر ساخت مدیریت دانش(sivan, 2000) 100

 

 

 

 

 

  • پرسشنامه بررسی عوامل موثر بر عملکرد مدیران بازاریابی صنایع کوچک و متوسط

    پرسشنامه بررسی عوامل موثر بر عملکرد مدیران بازاریابی صنایع کوچک و متوسط پرسشنامه عملکرد مدیران پرسشنامه عملکرد مدیران بازاریابی پرسشنامه عوامل موثر بر عملکرد مدیران پرسشنامه عوامل موثر بر عملکرد مدیران بازاریابی پرسشنامه عملکرد مدیران بازاریابی صنایع کوچک و متوسط…

  • پاورپوینت آشنایی با طراحی الگوریتم ها

    پاورپوینت آشنایی با طراحی الگوریتم ها دانلود رایگان پاورپوینت آشنایی با طراحی الگوریتم ها پاورپوینت آشنایی با طراحی الگوریتم ها آشنایی با طراحی الگوریتم ها طراحی الگوریتم ها کارایی، تحلیل و مرتبه الگوریتم ها روش تقسیم و حل برنامه نویسی…

  • مبانی نظری مقایسه وقف با حبس

    مبانی نظری مقایسه وقف با حبس مبانی نظری مقایسه وقف با حبس دانلود مبانی نظری مقایسه وقف با حبس پیشینه تحقیق مقایسه وقف با حبس ادبیات نظری مقایسه وقف با حبس فصل دوم پایان نامه مقایسه وقف با حبس مبانی…

  • تحلیل محیط داخلی و بین الملل دکتر رودینی

    تحلیل محیط داخلی و بین الملل دکتر رودینی تحلیل محیط داخلی و بین الملل دکتر رودینی رفتن به سایت اصلی تحلیل محیط داخلی و بین المللی جناب آقاي دکتر رودینی 59 صفحه pdf مطالب ارائه شده درس در طول ترم

  • کارکردها و ضرورت وجود فن بازار و تفاوت آن با سایر بازارها

    کارکردها و ضرورت وجود فن بازار و تفاوت آن با سایر بازارها تعریف فن بازار انواع فن بازار فن بازار در ایران ضرورت وجود فن بازار تفاوت فن بازار با سایر بازارها مدل های پیاده سازی فن بازار عوامل موثر…

  • نمونه سوالات جدید آزمون ورودی بهیاری و پرستاری دانش آموزان پایه دهم با توجه به منابع جدید سال 1396

    نمونه سوالات جدید آزمون ورودی بهیاری و پرستاری دانش آموزان پایه دهم با توجه به منابع جدید سال 1396 نمونه سوالات ویژه و پرتکرار آزمون ورودی هنرستان های بهیاری و پرستاری نمونه سوالات آزمون بهیاری ورودی دبیرستان پایه دهم با…

  • بررسی خط مشی گذاری زیست محیطی (کامل و جامع)

    بررسی خط مشی گذاری زیست محیطی (کامل و جامع) تعريف خط مشی گذاری خط مشی گذاری زیست محیطی تدوین خط مشی گذاری زیست محیطی خط مشی گذاری عمومی نظریه های خط مشی گذاری عمومی مدل های خط مشی گذاری عمومی…

  • مدل سازی كیفیت پخت ماكارونی تحت تأثیر مقدار آرد سویا و اتخاذ دماهای مختلف در فرایندهای اكسترودر و خشك كردن

    مدل سازی كیفیت پخت ماكارونی تحت تأثیر مقدار آرد سویا و اتخاذ دماهای مختلف در فرایندهای اكسترودر و خشك كردن فرآیندهای تولید ماکارونی اكسترودر کردن ماکارونی خشك كردن ماکارونی مدل سازی كیفیت پخت ماكارونی مدل سازی كیفیت پخت ماكارونی تحت…

  • مبانی نظری ارزیابی عملکرد شعب بیمه ایران با DEA

    مبانی نظری ارزیابی عملکرد شعب بیمه ایران با DEA ارزیابی عملکرد با DEA ارزیابی عملکرد در شرکت بیمه ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده ها مبانی نظری ارزیابی عملکرد بیمه با DEA ارزیابی عملکرد بانک با تحلیل پوششی داده…

  • مقاله تشریح کامل حسابداری و رشته حسابداری

    مقاله تشریح کامل حسابداری و رشته حسابداری رشته حسابداری دانلود مقالات حسابداری دانلود مقاله تشریح حسابداری و رشته حسابداری حسابداری مالی حسابداری صنعتی حسابداری مالیاتی حسابداری بیمه حسابداری بانكها رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله تشریح حسابداری و رشته حسابداری…