مبانی نظری و پیشینه تحقیق استراتژیک تغییر

مبانی نظری و پیشینه تحقیق استراتژیک تغییر

مبانی نظری استراتژیک تغییر
دانلود مبانی نظری استراتژیک تغییر
پیشینه تحقیق استراتژیک تغییر
ادبیات نظری استراتژیک تغییر
فصل دوم پایان نامه استراتژیک تغییر
مبانی نظری و پیشینه تحقیق استراتژیک تغییر
ادبیات و مبانی نظری استراتژیک تغییر

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری پایان نامه رشته مدیریت

مبانی نظری و پیشینه تحقیق استراتژیک تغییر

 

 

 

 

 

مقدمه:

در حال حاضر استراتژی جامعی در سطح صنعت هوائی و خصوصاً هواپیمائی كشور وجود ندارد. این موضوع در حالیست كه صورتهای مالی شركت‌های هواپیمایی نشان دهنده مبالغ بسیار بالائی از صرف منابع بودجه‌ای كشور است كه در صورت ارائه یك مدل مناسب برای این شركت‌ها و تأثیرگذاری بر كاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدهای آنان، می‌توان انتظار منافع بالائی را در سطح ملی داشت. همچنین در حال حاضر شركت‌های جدیدی وارد صنعت شده‌اند كه از تجربه حرفه‌ای لازم برخوردار نبوده و در صورت عدم ارائه یك مدل جامع برای شركت‌های هواپیمائی، امكان بروز مشكلات وسیع‌تر در صورت تداوم این روند وجود دارد.

با توجه به موارد فوق از یك طرف و وجود تحریم در بخش هوایی كشور و جایگاه صنعت حمل و نقل در سند چشم انداز بیست ساله، این تحقیق می‌تواند با شناسائی استراتژی‌های تغییر شركت‌های هواپیمائی برتر و استخراج مدلی مناسب از آنها، مدل به دست آمده را برای شركت‌هایی كه خواهان تغییر هستند  تسری دهد. برای به دست آوردن  مدلی مناسب، این تحقیق، شركتهای هواپیمای برتر (بین‌الملی پروازكننده به ایران و بالعكس) كه در طی یك دوره 5 ساله از عملكرد در حال رشد برخوردار بوده‌اند را انتخاب كرده و متعاقباً برای رسیدن به نتیجه تحقیق، مراحل زیر را انجام خواهد داد.

1) بررسی مدل‌های مربوط به موضوعات تغییر و گونه‌های مختلف تغییر در سطح استراتژیك (ادبیات تحقیق) به منظور حمایت ازچارچوب نظری تحقیق .

یعنی پاسخ به این سوال كه موضوعات تغییر در این تحقیق كدام بوده و گونه‌های مختلف هر یك از این موضوعات چه هستند.

2) بررسی ارتباط و میزان تاثیر این موضوعات (متغیرهای مستقل تحقیق) بر عملكرد شركت‌های هواپیمایی برتر (متغیر وابسته تحقیق).

یعنی پاسخ به این سئوال كه كدام یك از این موضوعات، در تاثیرگذاری برعملكرد، از اولویت بالاتری برخورداراست.

3) بررسی ارتباط و هماهنگی گونه‌های موضوعات تغییر (در سطح استراتژیك) با متغیرهای تعدیل‌كننده (میزان كنترل و نوع تأكید بر داخل و خارج) جهت استخراج یك مدل مناسب.

یعنی پاسخ به این سوال كه تركیب بهینه این گونه‌ها چیست.

 

 

 

کلمات کلیدی:

موضوعات تغییر

شركت‌های برتر

مدیریت استراتژیك تغییر

تئوری برخاسته از زمینه

موضوعات تغییر در سطح استراتژیك

 

 

 

 

 

1) بیان مسئله

در حال حاضر استراتژی جامعی در سطح صنعت هوائی و خصوصاً هواپیمائی كشور وجود ندارد. این موضوع در حالیست كه صورتهای مالی شركت‌های هواپیمایی نشان دهنده مبالغ بسیار بالائی از صرف منابع بودجه‌ای كشور است كه در صورت ارائه یك مدل مناسب برای این شركت‌ها و تأثیرگذاری بر كاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدهای آنان، می‌توان انتظار منافع بالائی را در سطح ملی داشت. همچنین در حال حاضر شركت‌های جدیدی وارد صنعت شده‌اند كه از تجربه حرفه‌ای لازم برخوردار نبوده و در صورت عدم ارائه یك مدل جامع برای شركت‌های هواپیمائی، امكان بروز مشكلات وسیع‌تر در صورت تداوم این روند وجود دارد.

 

 با توجه به موارد فوق از یك طرف و وجود تحریم در بخش هوایی كشور و جایگاه صنعت حمل و نقل در سند چشم انداز بیست ساله، این تحقیق می‌تواند با شناسائی استراتژی‌های تغییر شركت‌های هواپیمائی برتر و استخراج مدلی مناسب از آنها، مدل به دست آمده را برای شركت‌هایی كه خواهان تغییر هستند  تسری دهد. برای به دست آوردن  مدلی مناسب، این تحقیق، شركتهای هواپیمای برتر (بین‌الملی پروازكننده به ایران و بالعكس) كه در طی یك دوره 5 ساله از عملكرد در حال رشد برخوردار بوده‌اند را انتخاب كرده و متعاقباً برای رسیدن به نتیجه تحقیق، مراحل زیر را انجام خواهد داد.

 

1) بررسی مدل‌های مربوط به موضوعات تغییر و گونه‌های مختلف تغییر در سطح استراتژیك (ادبیات تحقیق) به منظور حمایت ازچارچوب نظری تحقیق .یعنی پاسخ به این سوال كه موضوعات تغییر در این تحقیق كدام بوده و گونه‌های مختلف هر یك از این موضوعات چه هستند.

 

2) بررسی ارتباط و میزان تاثیر این موضوعات (متغیرهای مستقل تحقیق) بر عملكرد شركت‌های هواپیمایی برتر (متغیر وابسته تحقیق).یعنی پاسخ به این سئوال كه كدام یك از این موضوعات، در تاثیرگذاری برعملكرد، از اولویت بالاتری برخورداراست.

 

3) بررسی ارتباط و هماهنگی گونه‌های موضوعات تغییر (در سطح استراتژیك) با متغیرهای تعدیل‌كننده (میزان كنترل و نوع تأكید بر داخل و خارج) جهت استخراج یك مدل مناسب.

یعنی پاسخ به این سوال كه تركیب بهینه این گونه‌ها چیست.

 

 

 

 

فهرست مطالب

ارائه یك الگوی مناسب استراتژیك تغییر از میان شركت‌های هواپیمائی برتر و استفاده از این الگو برای سایر شركت‌های هواپیمائی جهت افزایش عملكرد آنان 1

 

فصل دوم:گستره نظری و پیشینة پژوهش 19

جدول 1-2: ادبیات تغییر در مدیریت 22

1)مفاهیم عمومی تغییر 23

1-1)تغییر چیست؟ 23

1-2)تغییرات برنامه‌ریزی شده در مقابل تغییرات غیربرنامه‌ریزی 26

1-3)تغییرات دائمی در مقابل تغییرات مقطعی 26

1-4)تغییرات تكاملی، انتقالی و استحاله‌ای 28

1-4-1)تغییرات تكاملی: 28

1-4-2)تغییرات انتقالی: 29

1-4-3)تغییرات استحاله‌ای: 29

نمودار 1-2: تغییرات تكاملی، انتقالی و استحاله‌ای 29

1-5)جمع‌بندی قسمت اول (مفاهیم عمومی تغییر) 30

2)الگوهای مرتبط با موضوعات تغییر 30

2-1)مدل فرآیندها، محتوا و زمینه 30

نمودار 2-2: موضوعات تغییر از دیدگاه پتیگرو و وایپ 31

2-2)مدل متن تغییر 32

2-3)مدل یكپارچه تغییر سازمانی 33

نمودار 4-2: استراتژیهای تغییر سازمانی بر اساس مدل 33

2-4)مدل ادكار 35

2-5)مدل عوامل تغییر دفت 35

2-6)مدل لویت 37

2-9)جمع‌بندی الگوهای مرتبط با موضوعات تغییر 38

3)مدیریت استراتژیك تغییر 39

3-1)نگرش استراتژیك چیست؟ 39

3-1-2)نگرش روابط انسانی به مدیریت 40

3-1-3)نگرش علمی (كمی) به مدیریت 40

3-1-4)نگرش سیستمی به مدیریت 40

3-1-5)نگرش اقتضایی به مدیریت 40

3-2)مقایسه نگرش‌ها و ارتباط آن با دیدگاه استراتژیك 41

3-5)تفاوت مدیریت استراتژیك تغییر با نگرش عملیاتی تغییر 42

3-7)موضوعات تغییر در سطح استراتژیك 43

3-8)منابع انسانی به عنوان موضوعی در سطح استراتژیك تغییر 46

3-9)مدل استراتژیك منابع انسانی 47

جدول 2-2: تفاوت گزینه‌های استراتژیك منابع انسانی از لحاظ ویژگی‌های سیستم منابع انسانی 51

3-11)تكنولوژی به عنوان عاملی در سطح استراتژیك تغییر 52

3-12)دیدگاه‌های مربوط به تكنولوژی 52

3-13)مدل استراتژیك تكنولوژی 55

3-15)فرهنگ به عنوان عاملی در سطح استراتژیك تغییر 58

3-16)مدل‌های یكپارچه فرهنگ‌ سازمانی 60

3-17)گونه‌شناسی عامل فرهنگ سازمانی در سطح استراتژیك 62

3-18)ساختار به عنوان عاملی در سطح استراتژیك 63

3-18-2)متغیرهای مرتبط با ساختار سازمانی 63

جدول 4-2: متغیرهای مرتبط با ساختار سازمانی 65

3-18-3)تأثیر محیط بر ساختارهای سازمان 65

3-20-2)جایگاه اهداف در مجموعه عناصر (موضوعات) تغییر استراتژیك 72

3-21)مدل استراتژیك اهداف سازمانی 73

4)مدل تحقیق 81

5)پیشینه مطالعاتی 85

 

 

منابع 

 

  • تاثیر جغرافیا بر فرهنگ و تشریح ساختار اجتماعی و اصالت ترکمن

    تاثیر جغرافیا بر فرهنگ و تشریح ساختار اجتماعی و اصالت ترکمن تاریخ اجتماعی ترکمن ساختار اجتماعی ترکمن ساختار اجتماعی و اصالت ترکمن تاثیر جغرافیا بر فرهنگ ترکمن تشریح ساختار اجتماعی و اصالت ترکمن عوامل مهم در تبیین ساختار اجتماعی طوایف…

  • جهت گیری مدرن حقوق بین الملل در مقابل تجزیه طلبی با توجه به رای های دادگاه های داخلی و بین المللی

    جهت گیری مدرن حقوق بین الملل در مقابل تجزیه طلبی با توجه به رای های دادگاه های داخلی و بین المللی جدائی یک جانبه حق تعیین سرنوشت داخلی و خارجی جدائی چاره ساز حق تعیین سرنوشت و تجزیه طلبی رویکرد…

  • بررسی رابطه محافظه کاری از نگاه سود و زیانی و ترازنامه ای

    بررسی رابطه محافظه کاری از نگاه سود و زیانی و ترازنامه ای محافظه كاری سود و زیانی محافظه كاری ترازنامه ای رابطه محافظه کاری از نگاه سود و زیانی و ترازنامه ای پایان نامه رابطه محافظه کاری از نگاه سود…

  • پروپوزال فضاهای چند منظوره شهری و طراحی آنها بر مبنا معماری ایرانی اسلامی

    پروپوزال فضاهای چند منظوره شهری و طراحی آنها بر مبنا معماری ایرانی اسلامی چند عملکردی طراحی کردن فضاهای شهری پروپوزال فضاهای چند منظوره شهری پروپوزال طراحی فضاهای چند عملکردی شهری فضاهای چند عملکردی در فضاهای شهری طراحی فضاهای چند عملکردی…

  • کارآفرینی سازمانی در سازمان های کوچک و متوسط و بررسی مزایای آن

    کارآفرینی سازمانی در سازمان های کوچک و متوسط و بررسی مزایای آن کارآفرینی سازمانی سازمان های کوچک و متوسط مدل های کارآفرینی سازمانی انواع مدل های کارآفرینی سازمانی پایان نامه کارآفرینی سازمانی دانلود پایان نامه کارآفرینی سازمانی پایان نامه در…

  • پرسشنامه بررسی رابطه سرمایه فکری و مدیریت دانش با عملکرد سازمانی

    پرسشنامه بررسی رابطه سرمایه فکری و مدیریت دانش با عملکرد سازمانی پرسشنامه سرمایه فکری پرسشنامه مدیریت دانش پرسشنامه عملکرد سازمانی پرسشنامه رابطه سرمایه فکری با عملکرد سازمانی پرسشنامه رابطه مدیریت دانش با عملکرد سازمانی رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه  رشته…

  • گزارش کارآموزی با عنوان مطالعه ایمنی در SPR

    گزارش کارآموزی با عنوان مطالعه ایمنی در SPR سیستم SPR ارزیابی ریسک شرکت سایپا دیزل مطالعه ایمنی در SPR دانلود گزارش کارآموزی با عنوان مطالعه ایمنی در SPR خرید گزارش کارآموزی انجام گزارش کارآموزی سیستم همکاری در فروش فایل همکاری…

  • ابعاد و مولفه های مدیریت ارتباط با مشتری و عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی استراتژی CRM

    ابعاد و مولفه های مدیریت ارتباط با مشتری و عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی استراتژی CRM مولفه های مدیریت ارتباط با مشتری مدیریت ارتباط با مشتریان مبتنی بر تلفن همراه عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی CRM عوامل کلیدی…

  • پرسشنامه تاثیر تحصیل بر نگرش افراد نسبت به اینترنت با مدل سنجش نگرش اینترنتی

    پرسشنامه تاثیر تحصیل بر نگرش افراد نسبت به اینترنت با مدل سنجش نگرش اینترنتی پرسشنامه نگرش نسبت به اینترنت پرسشنامه سنجش نگرش نسبت به اینترنت پرسشنامه استاندارد سنجش نگرش نسبت به اینترنت پرسشنامه سنجش نگرش اینترنتی پرسشنامه سنجش نگرش اینترنتی…

  • پاورپوینت مسائل جاری در حسابداری تالیف دکتر حسین کرباسی یزدی

    پاورپوینت مسائل جاری در حسابداری تالیف دکتر حسین کرباسی یزدی پاورپوینت مسائل جاری در حسابداری تالیف دکتر حسین کرباسی یزدی رفتن به سایت اصلی پاورپوینت مسائل جاری در حسابداری تالیف دکتر حسین کرباسی یزدی 206 اسلاید مناسب اساتید و ارائه دانشجو