مبانی نظری بررسی تاثیر مدیریت دانش بر کارآفرینی

مبانی نظری بررسی تاثیر مدیریت دانش بر کارآفرینی

مبانی نظری مدیریت دانش
مبانی نظری میزان کارآفرینی
بررسی تاثیر مدیریت دانش بر كارآفرینی
رابطه مدیریت دانش و کارآفرینی مدیران
مبانی نظری رابطه مدیریت دانش و میزان کارآفرینی مدیران
پیاده سازی مدیریت دانش در باشگاه های خصوصی
ضرورت کارآفرینی در سازمان های ورزشی

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش مدیریت ورزشی

ارتباط بین مدیریت دانش و میزان کارآفرینی مدیران باشگاه های خصوصی شهر تهران

 

 

 

 

 

چکیده

هدف اصلی این پژوهش بررسی ارتباط بین مدیریت دانش با میزان کارآفرینی در مدیران باشگاه های خصوصی شهر تهران بود. پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت از نوع پژوهش های کمی و از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر روش از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه ی مدیران باشگاه های خصوصی شهر تهران تشکیل می دادند که از بین باشگاه های موجود، 214 مدیر با روش نمونه گیری خوشه ای، به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند.

 

برای گردآوری اطلاعات از نمونه ها از دو پرسشنامه مدیریت دانش شرون لاوسون و پرسشنامه سنجش میزان کارآفرینی اسکاربوروف و زیمور استفاده شد. به منظور تحلیل نتایج  از روش های آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف استاندارد و روش های آمار استنباطی شامل آزمون های همبستگی پیرسون ، رگرسیون، آزمون t  مستقل و آزمون تحلیل واریانس یک راهه با استفاده از نرم افزار spss  استفاده شد. 

 

نتایج نشان داد بین مدیریت دانش و میزان کارآفرینی در مدیران باشگاه های خصوصی رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد (79/0=r). همچنین بین مولفه های مدیریت دانش (خلق، تسهیم و کاربرد دانش) با میزان کارآفرینی رابطه وجود دارد که از بین این سه مولفه، کاربرد دانش بیشترین میزان همبستگی را داشت.

 

 

 

 

کلید واژه:

مدیریت دانش

کارآفرینی

خلق دانش

تسهیم دانش

کاربرد دانش

 

 

 

 

 

مقدمه

در عصر حاضر شتاب تغییرات در علوم و فناوری‌های پیشرفته به قدری فزونی یافته است که بسیاری از متفکرین بر این باورند که شتاب در نوآوری محصولات تولید شده با تکنولوژی سطح بالا و ایجاد دانش و توسعه آن از سرعت یادگیری بشر فراتر رفته است. پس، سازمان متولی حتی اگر تمام راهبردها، زمان و سرمایه انسانی را در اختیار خود را صرف یادگیری نمایند، باز هم ممکن است از عهده رویارویی برنیاید (نوو و چان  ، 2007).

 

امروزه سازمان ها نمی توانند صرفا بر دارایی های مشهودشان مانند تکنولوژی تکیه کنند، خصوصا در بخش های تکنیکی. دارایی های مشهود به طور معمول در دسترس می باشند اما به طور بالقوه باعث مزیت رقابتی نمی شوند، به عبارتی آن ها پیش نیاز اولیه برای انجام تجارت هستند. دانش یک منبع حیاتی و عامل موفقیت در چنین محیط هایی است. دانش در طولانی مدت به عنوان منبع کلیدی برای سازمان ها در نظر گرفته شده است و مدیریت موثر آن هم امری ضروری است (ملادکووا  ، 2012).

 

دنیای امروز، دنیای تغییر اطلاعات و دانش است. به همین سبب، ضروری است که سازمان ها قابلیت های لازم برای فعالیت در این شرایط را احراز نمایند. مدیریت دانش فرایندی است که به سازمان کمک می کند اطلاعات مهم و مفید را یافته، گزینش، سازماندهی و منتشر کند. همچنین مدیریت دانش برای انجام فعالیت هایی چون حل مسئله، آموختن پویا و تصمیم گیری ضروری می باشد. مدیریت دانش می تواند عملکرد سازمانی را با قادر ساختن سازمان به عملکرد هوشمندانه تر بهبود بخشد (واعظی و مسلمی، 1388). مدیریت دانش، یک دیدگاه برنامه‌ریزی شده و ساختارمند برای ایجاد به اشتراک گذاری و ذخیره‌کردن دانش به عنوان یک دارایی سازمانی است که برای ارتقاء توانمندسازی، سرعت و اثربخشی سازمان در ارائه محصولات یا خدمات برای مشتریان در راستای استراتژی کسب ‌وکار می‌باشد (پلیسیس  ، 2008).

 

سازمان هایی که مدیریت دانش را در قابلیت اصلی خود مستقر کرده اند، تفاوت چشمگیری نسبت به سایر سازمان ها دارند از جمله این تغییرات سرعت فرایندها، شناسایی و سازگاری با تغییرات، حفظ و رشد دارایی های فکری و مزیت رقابتی پایدار از طریق خلاقیت مستمر است. بدون تردید دانش مهم ترین منبع سازمان است. بدیهی است چنین منبعی باید محافظت، بهسازی و اداره شود و از هر تکنیک و روشی که رشد بهتر آن را فراهم کند، استفاده شود (درویش، 1388).

 

 از طرفی امروزه با توجه به تحولات روز به روز جامعه و تقاضاهای مداوم برای زندگی بهتر، کارآفرینی و نوآوری در هر زمینه ای ضروری به نظر می رسد. سازمان ها نیاز به کارآفرینی را درک کرده و تفکر و اندیشه های کارآفرینی در ساختارهای اداری نفوذ کرده است، زیرا رشد، پویایی و حتی بقای سازمان های امروزی در گرو به کارگیری کارآفرینی است. این نیاز در پاسخ به شرایط پیچیده و پویای محیطی حاکم بر سازمان های امروزی است که مهم ترین این شرایط عبارت اند از: افزایش سریع تعداد رقبا، توسعه ی فزاینده فناوری های نوین، افزایش انتظارات مشتریان و … می باشد (کوراتکو و هاجتس  ، ترجمه محرابی، 1383). 

 

دانش، منبعی ضروری و پایدار در عرصه فناوری و کارآفرینی است (نوناکا  ، 1991). باید توجه داشت که جهان کنونی نیازمند پاسخگویی سریع است. سازگاری بی درنگ، نتیجه گیری سریع و بالاتر از همه نیاز رشد فردی، متأثر از دگرگونی هایی است که جهان کنونی نیازمند دانش و خلاقیت است. بسیاری از صاحب نظران و محققان، از دنیای امروزی به عنوان « عصر عدم تداوم » یاد می کنند. عصر عدم تداوم به این معناست که دیگر تجارب و راه حل های گذشته برای مسائل جاری و آینده سازمان کارگشا نیستند و باید به شیوه های دیگر اندیشید و به دنبال راهکارهای جدید سازمانی با ساختارهای نوین بود (خانه کارآفرینان، 1385).

کارآفرینی به فرایندی اطلاق می شود که در آن فرد کارآفرین با شناسایی و بهره وری از فرصت ها، منبعی در خلق و معرفی کالای جدید، شیوه های جدید در سازماندهی و اداره ساختارهای کسب و کار، شیوه های جدید در بازاریابی و شناسایی منشأیی جدید از منابع اولیه دارد (یداللهی فارسی و همکاران، 1390).

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

 

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش 8

2-1-مقدمه 9

2-2-مفاهیم پایه مدیریت دانش 9

2-3-تعاریف دانش 11

2-4-انواع دانش 11

2-5-تاریخچه مدیریت دانش 13

2-6-تعاریف مدیریت دانش 13

2-7-تعاریف ابعاد اصلی فرایند مدیریت دانش 15

2-7-1-خلق و کسب دانش 15

2-7-2-تسهیم دانش 16

2-7-3-کاربرد دانش 18

2-7-4-نگهداری و ذخیره دانش 19

2-7-5-فرایند ارزیابی و بازخورد 20

2-8-مدل‌های مدیریت دانش 20

2-8-1-مدل هیسیگ 21

2-8-2-مدل هفت‌سی 22

2-8-3-مدل مرحله‌ای مدیریت دانش لین (2007) 23

2-8-4-مدل چارچوب مفهومی توسعه شاخص‌های  KMC در اثر بخشی مدیریت دانش 23

2-9-اهمیت و ضرورت مدیریت دانش 24

2-10-اهداف مدیریت دانش 24

2-11-مزایای مدیریت دانش 25

2-12-موانع مدیریت دانش 26

2-13-کارآفرینی 27

2-13-1-کارآفرینی چیست؟ 27

2-13-2-کارآفرین کیست؟ 28

2-14-فرایند کارآفرینی 29

2-15-انواع کارآفرینی 31

2-16-اهمیت و نقش کارآفرینی 32

2-17-ضرورت کارآفرینی در سازمان های ورزشی 33

2-18-مزایای کارآفرینی 34

2-19-انواع مدل های کارآفرینی 34

2-19-1-مدل های محتوایی 35

2-19-2-مدل های فرآیندی 35

2-20-موانع کارآفرینی 37

2-21-پیشینه تحقیق 38

2-21-1-مطالعات داخل کشور 38

2-21-2-مطالعات خارج از کشور 41

 

منابع

 

 

فهرست جدول ها

جدول 2-1: گاه شمار مدیریت دانش (حسن‌زاده، 1386) 13

جدول 2-2: تعاریف مختلف مدیریت دانش 15

 

 

فهرست شکل ها

شکل 2-1: هرم سلسه مراتبی دانش (فایرستون و مک. ال روی، ترجمه جعفرنژاد و سفیری، 1387) 10

شکل 2-2: مدل هیسیگ (2000) 22

شکل 2-3: مدل چارچوب مفهومی توسعه شاخص‌های KMC در اثربخشی مدیریت دانش 23

شکل 2-4: انتقال دانش کسب‌ و ‌کار مزیت رقابتی 26

شکل2-5:  فرایند کارآفرینی 30

شکل 2-6: عناصر اصلی در ایجاد یک شرکت نوپا 36

شکل2-7: مدل اردیل 41

 

 

  • معرفی معاونت نیروی انسانی سازمان ناجا با عنوان سازمان الف

    معرفی معاونت نیروی انسانی سازمان ناجا با عنوان سازمان الف آشنایی با سازمان الف دانلود تحقیق معرفی سازمان الف سازمان سازمان الف مأموریت و چشم انداز سازمان الف بیانیه رسالت حوزه منابع انسانی ناجا سازمان الف ررسی های جمعیت شناسی…

  • پروپوزال عوامل مدیریتی موثر بر بهره وری سازمان و اولویت بندی آنها

    پروپوزال عوامل مدیریتی موثر بر بهره وری سازمان و اولویت بندی آنها بهره وری سازمان عوامل موثر بر بهره وری سازمان اولویت عوامل موثر بر بهره وری سازمان نقش رهبری در بهره وری سازمان نقش سازماندهی در بهره وری سازمان…

  • بررسی حقوقی معاملات مدیران نماینده شركتها

    بررسی حقوقی معاملات مدیران نماینده شركتها حقوق خصوصی مسئولیت مدنی شخصیت حقوقی مسئولیت مدیران شركتهای مدنی دانلود پایان نامه كارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی بررسی حقوقی معاملات مدیران نماینده شركتها دانلود پایان نامه كارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانلود پایان نامه…

  • مدیریت آموزشی و جایگاه آن در سازمان،نظام آموزشی و آموزشگاه های آزاد

    مدیریت آموزشی و جایگاه آن در سازمان،نظام آموزشی و آموزشگاه های آزاد دانلود پایان نامه رشته مدیریت مدیریت آموزشی و جایگاه آن در سازمان سازمان روابط انسانی نظام آموزشی مدیریت آموزشی دانلود پایان نامه مدیریت خرید پایان نامه مدیریت فروش…

  • اشتغال زنان و تاثیر آن بر روابط خانواده

    اشتغال زنان و تاثیر آن بر روابط خانواده اشتغال زنان اشتغال زنان در ایران تغییر نقش اجتماعی زنان پیامدهای اشتغال زنان بر خانواده دانلود مقاله تاثیر اشتغال زنان بر روابط خانواده دانلود مقاله اشتغال زنان اشتغال زنان و تاثیر آن…

  • تحقیق جامع و کامل ماهیت اوراق قرضه

    تحقیق جامع و کامل ماهیت اوراق قرضه دانلود تحقیق ماهیت اوراق قرضه ویژگی‌های اوراق قرضه انواع اوراق قرضه ابزارهای ویژه تامین مالی اوراق مشارک صکوک در گستره جهانی ابزارهای بازار سرمایه و تامین مالی رفتن به سایت اصلی عنوان: تحقیق…

  • پروپوزال تقسیم بندی مشتریان و یافتن الگویی برای آنها برای بهبود وصول مطالبات معوق بانک

    پروپوزال تقسیم بندی مشتریان و یافتن الگویی برای آنها برای بهبود وصول مطالبات معوق بانک مدیریت ریسک اعتباری الگوی مناسب جهت وصول مطالبات بانکی کاهش احتمال عدم باز پرداخت تسهیلات اعتباری رتبه بندی اعتباری مشتریان بانک رتبه بندی مشتریان بانک…

  • خلاصه کتاب قواعد روش جامعه شناسی امیل دورکیم

    خلاصه کتاب قواعد روش جامعه شناسی امیل دورکیم خلاصه کتاب قواعد روش جامعه شناسی امیل دورکیم رفتن به سایت اصلی خلاصه کتاب قواعد روش جامعه شناسی امیل دورکیم به تعداد 14 صفحه pdf   شامل مباحث: واقعه اجتماعی چیست قواعد…

  • مبانی نظری بررسی رابطه ارزیابی عملکرد بر مبنای رویکرد اقتصادی و چرخه تبدیل وجه نقد

    مبانی نظری بررسی رابطه ارزیابی عملکرد بر مبنای رویکرد اقتصادی و چرخه تبدیل وجه نقد مبانی نظری مدیریت سرمایه در گردش مبانی نظری چرخه تبدیل وجه نقد تاثیر مدیریت سرمایه در گردش برسودآوری مبانی نظری عملکرد مالی ارزیابی عملکرد بر…

  • ارزیابی نقش فعالیتهای فوق العاده بر پیشرفت تحصیلی بچه های دبیرستانی

    ارزیابی نقش فعالیتهای فوق العاده بر پیشرفت تحصیلی بچه های دبیرستانی موفقیت تحصیلی فعالیت فوق برنامه نقش فعالیتهای فوق العاده بر پیشرفت تحصیلی تاثیر فعالیت های خارج از مدرسه بر پیشرفت تحصیلی تاثیر فعالیت های فوق برنامه بر موفقیت تحصیلی…