حل و فصل اختلافات حقوق مالکیت فکری

حل و فصل اختلافات حقوق مالکیت فکری

حقوق مالکیت فکری
اختلافات حقوق مالکیت فکری
حل و فصل اختلافات حقوق مالکیت فکری
پایان نامه حقوق مالکیت فکری
حل و فصل اختلافات حقوق مالکیت فکری از طریق داوری
روش های حل و فصل اختلافات حقوق مالکیت فکری

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه رشته حقوق

حل و فصل اختلافات حقوق مالکیت فکری

 

 

 

 

مقدمه

مبحث اول: اختلاف و دعوی حقوقی 

هر معامله و ایجاد رابطه حقوقی یا تجارت در قلمرو داخلی و بین الملی، احتمال بروز اختلاف و ایجاد دعوی را در خود دارد. گاه این اختلافات به صورت مذاکره دو جانبه حل  فصل می گردد و گاه حل و فصل آن نیاز به کمک شخص یا مرجع ثالثی دارد و یا ممکن است نیاز به مراجعه به محاکم دادگستری باشد.

حل و فصل اختلافات و دعاوی  در نظام داخلی کشورها از طریق مراجعه مستقیم  خواهان یا شاکی به دادگاه که مرجع تظلم عمومی است و یا مراجع خاص کشورها صورت می پذیرد. قوانین داخلی اعم از آیین دادرسی و یا قواعد ماهوی بر حل و فصل دعاوی اختلافات طرفین حکومت می نماید. هر کشور در قلمرو حاکمیت ملی خود به سازمان های آن کشور حق می دهد که بر هر دعوایی صرفنظر از آن که میان اتباع آن کشور و یا میان اتباع خارجه و یا یان اتباع آن کشور با اتباع خارجه در قلمرو سیاسی آن کشور باشد رسیدگی کند، زیرا حل و فصل اختلافات در قلمرو ملی از آثار و وظایف حاکمیت است. 

تجارت اعم از داخلی یا بین المللی بر اصل سرعت استوار است لذا حل و فصل دعاوی آن نیز ترجیح داده می شود با سرعت خاته یابد. از این رو طرح اختلاف در محاکم داخلی و طی کردن تشریفات دادرسی در مراحل بدوی، تجدیدنظر و فرجام، مدت زمان طولانی را به خود اختصاص می دهد؛ فلذا روش های جایگزین مانند داوری پیچیدگی های قضایی را به همراه نخواهد داشت. به این جهت است که امروزه روش داوری در دعاوی تجاری بین المللی و حتی داخلی پیشرفته ترین، سریع ترین و آسان ترین روش حل و فصل دعاوی، در مقایسه با رسیدگی های قضایی داخلی، شناخته شده است و قواعد دادرسی متحدالشکل برای آن وضع گردیده است و مراجع یا نهادهای داوری بین المللی متعددی برای این امر تشکیل شده است.

 

گفتار اول: مفهوم اختلاف و دعوی

بند اول: مفهوم اختلاف

در قوانین داخلی از جمله قوانین ایران، و در قواعد داوری از جمله آنستیرال، تعریفی از اختلاف یا دعوی نشده است و این خود نخستین موضوع اختلاف است که مرجع رسیدگی کننده داخلی یا بین المللی، بنا به مورد بر اساس عناصری که از قضیه مطروحه در دست دارند بررسی می کنند و قضیه مطروحه را یا «اختلاف» دانسته و به آن رسیدگی می کنند و یا آن را «اختلاف» ندانسته و مردود اعلام می نمایند. در کشورهایی که حقوق آن ها مبتنی بر سوابق قضایی است مانند انگلیس و امریکا این امر دقیق تر مورد توجه قرار گرفته است و آراء مختلفی مبانی و شرایط اختلاف را معین نموده است.

 

با توجه به مفاهیم مختلفی که در نظام های حقوقی از اختلاف وجود دارد، می توان اختلاف را به این نحو تعریف نمود: وضعیتی است که در آن دو شخص یا بیشتر بر یک یا چند مساله حکمی  یا موضوعی  توافق ندارند و هر یک حقی را اخبار می کند که مورد مخالفت طرف دیگر است و رای یا حکم مرجع رسیدگی کننده می تواند این وضعیت را به نفع یکی از طرفین تغییر دهد.  

آثار فراوانی از این تعریف به دست می آید که روشن کننده برخی از قواعد دادرسی قضایی یا داوری، داخلی یا بین المللی نیز می تواند باشد:

1- مراجع رسیدگی کننده فقط صلاحیت رسیدگی به «اختلاف» را دارند و از ابراز نظر «مشورتی» ممنوع می باشند مگر آن که قانون این اختبار را استثنائاً به آن ها داده باشد، مانند صلاحیت مشورتی دیوان بین المللی دادگستری  که یکی از ارکان اصلی سازمان ملل متحد است و این صلاحیت به موجب ماده 96 منشور سازمان ملل به او داده شده است و فقط ارکان و سازمان های فرعی سازمان ملل حق استعلا نظر مشورتی از دیوان را دارند.

 

2- اختلاف، مستلزم وجود حداقل دو شخص که بر مسائل حکمی یا موضوعی توافق ندارند می باشد، درخواستی که فقط یک شخص بدون طرفیت علیه شخص دیگر اعلام می کند از مفهوم اختلاف خارج است. مسائل غیرترافعی مانند امور حسبی که اصولاً مبتنی بر «اختلاف» نیست امروزه در بسیاری از کشورها به مراجع غیرقضایی واگذار شده است.

3- درخواستی که یک طرف علیه طرف دیگر اعلام می کند باید مبتنی بر مطالبه و به ضرر طرف دیگر باشد تا مفهوم اختلاف از آن حاصل گردد، به عبارت دیگر تعارض منافع دو شخص هسته اصلی «اختلاف» است.

4- اختلاف باید در زمان اعلام آن به مرجع رسیدگی کننده و تا صدور حکم پابرجا باشد.    

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

چکیده 2

حل و فصل اختلافات حقوق مالکیت فکری 3

مبحث اول: اختلاف و دعوی حقوقی 4

گفتار اول: مفهوم اختلاف و دعوی 5

بند اول: مفهوم اختلاف 5

بند دوم: مفهوم دعوی 7

بند سوم: انواع دعاوی 8

1- انواع دعوی بر اساس ماهیت آن ها 8

دعاوی بر اساس ماهیت به سه دسته تقسیم می شوند: 8

مبحث  دوم: روش های حل و فصل اختلافات حقوق مالکیت فکری 10

گفتار اول: حل و فصل قضایی اختلافات 10

بند اول: دادگاه های داخلی 10

بند دوم: دادگاه صالح 11

بند سوم: تعیین دادگاه توسط طرفین 12

بند چهارم: اجرای آرای دادگاه های خارجی 13

بند پنجم: دیوان بین المللی دادگستری 14

گفتار دوم: حل و فصل غیرقضایی اختلافات 16

بند اول: مذاکره 16

بند دوم: سازش و میانجیگری 17

بند سوم: کارشناسی 18

مبحث سوم: حل و فصل اختلافات از طریق داوری 20

گفتار اول: کلیات داوری 20

بند اول: مفهوم و ویژگی های داوری 21

بند دوم: انواع داوری 23

بند سوم: مقایسه داوری و دادرسی 28

گفتار دوم: جنبه های حقوقی داوری 31

بند اول: قانون حاکم بر داوری 31

بند دوم: شناسایی و اجرای رای داوری 34

گفتار سوم: سازمان های بین المللی داوری مالکیت فکری 37

بند اول: مرکز داوری سازمان جهانی مالکیت فکری 37

داوری در وایپو به سه شکل صورت می گیرد: 38

بند دوم: رکن حل اختلاف تریپس 41

پیشنهادات 44

منابع و مآخذ 45

 

 

 

 

 

 

 

  • مسئولیت كیفری و عوامل رافع مسئولیت كیفری

    مسئولیت كیفری و عوامل رافع مسئولیت كیفری مسئولیت کیفری مقررات جزایی ایران عوامل رافع مسئولیت کیفری مسئولیت كیفری و عوامل رافع مسئولیت كیفری عوامل رفع مسئولیت کیفری در فقه و حقوق جزا دانلود پایان نامه کارشناسی ارشـد فقه و مبانی…

  • اعتراض به رای داور در قانون آیین دادرسی مدنی

    اعتراض به رای داور در قانون آیین دادرسی مدنی اعتراض به رای داور بررسی جهات اعتراض به رأی داور آئین اعتراض به رأی داور آثار اعتراض به رأی داور اثر اعتراض ثالث نسبت به رأی داور پایان نامه اعتراض به…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رابطه آمیخته ترفیع و ارزش ویژه برند

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رابطه آمیخته ترفیع و ارزش ویژه برند مبانی نظری آمیخته ترفیع دانلود مبانی نظری آمیخته ترفیع پیشینه مبانی نظری آمیخته ترفیع مبانی نظری و پیشینه تحقیق آمیخته ترفیع مبانی نظری ارزش ویژه برند دانلود مبانی…

  • نمونه سوالات آزمون استخدامی اموزش و پرورش تفکیک رسته شغلی آمار

    نمونه سوالات آزمون استخدامی اموزش و پرورش تفکیک رسته شغلی آمار نمونه سوالات آزمون استخدامی اموزش و پرورش تفکیک رسته شغلی دبیری نمونه سوالات آزمون استخدامی اموزش و پرورش تفکیک رسته شغلی آمار نمونه سوالات آزمون استخدامی آموزش و پرورش…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش هوش معنوی کارکنان

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش هوش معنوی کارکنان مبانی نظری هوش معنوی کارکنان دانلود مبانی نظری هوش معنوی کارکنان پیشینه تحقیق هوش معنوی کارکنان ادبیات نظری هوش معنوی کارکنان فصل دوم پایان نامه هوش معنوی کارکنان مبانی نظری و پیشینه…

  • بررسی عوامل تاثیر گذار بر پذیرش بانکداری الکترونیکی

    بررسی عوامل تاثیر گذار بر پذیرش بانکداری الکترونیکی بررسی عوامل تاثیر گذار بر پذیرش بانکداری الکترونیکی دانلود مقاله مدیریت بررسی عوامل تاثیر گذار بر پذیرش بانکداری الکترونیکی سیستم همکاری در فروش فایلینا همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش عملکرد بازرگانی شرکت

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش عملکرد بازرگانی شرکت مبانی نظری عملکرد بازرگانی شرکت دانلود مبانی نظری عملکرد بازرگانی شرکت پیشینه تحقیق عملکرد بازرگانی شرکت ادبیات نظری عملکرد بازرگانی شرکت فصل دوم پایان نامه عملکرد بازرگانی شرکت مبانی نظری و پیشینه…

  • مبانی نظری ارزیابی عملکرد شرکت شهرک های صنعتی با روش BSC

    مبانی نظری ارزیابی عملکرد شرکت شهرک های صنعتی با روش BSC ارزیابی عملکرد با کارت امتیازی متوازن ارزیابی عملکرد کارکنان با کارت امتیازی متوازن ارزيابي عملكرد سازمان با روش كارت امتيازي متوازن (bsc) ارزیابی عملکرد شرکت شهرک های صنعتی ارزیابی عملکرد…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدلهای استراتژیک مدیریت دانش

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدلهای استراتژیک مدیریت دانش مبانی نظری مدلهای استراتژیک مدیریت دانش دانلود مبانی نظری مدلهای استراتژیک مدیریت دانش پیشینه تحقیق مدلهای استراتژیک مدیریت دانش ادبیات نظری مدلهای استراتژیک مدیریت دانش فصل دوم پایان نامه مدلهای استراتژیک…

  • نقش MIS در برنامه ریزی تولیدی شركتها

    نقش MIS در برنامه ریزی تولیدی شركتها MIS برنامه ریزی سیستم اطلاعات سیستم اطلاعات مدیریت سیستم برنامه‌ریزی تولید برنامه ریزی و تحلیل سیستمها دانلود پایان نامه مهندسی صنایع نقش MIS در برنامه ریزی تولیدی شركتها دانلود پایان نامه رشته صنایع…