تاثیر تحصیل بر نگرش افراد نسبت به اینترنت با مدل سنجش نگرش اینترنتی

تاثیر تحصیل بر نگرش افراد نسبت به اینترنت با مدل سنجش نگرش اینترنتی

پایان نامه سنجش نگرش اینترنتی
مدل سنجش نگرش اینترنتی
سنجش نگرش اینترنتی دانشجویان
پایان نامه نگرش دانشجویان نسبت به اینترنت
سنجش نگرش افراد نسبت به اینترنت
اضطراب اینترنتی در دانشجویان
تاثیر دوره کارشناسی بر نگرش دانشجویان نسبت به اینترنت

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی

تاثیر تحصیل بر نگرش افراد نسبت به اینترنت با مدل سنجش نگرش اینترنتی

 

 

 

 

 

چکیده 

 

امروزه استفاده از فناوری اطلاعات برای دستیابی به تحقیقات و اطلاعات جدید یک امر مهم و اساسی می‌باشد و افرادی که توانایی بیشتری را در جستجوگری و یافتن اطلاعات داشته-باشند، می توانند موفقیت بیشتری را در نوشتن تحقیقات علمی بدست آورند. از این رو، مهارت ها باید در بین دانشجویان به عنوان جویندگان علم، گسترش بیشتری یافته تا از اضطراب آن ها کاسته شود. باید توجه داشت که میزان کاربست اینترنت توسط دانشجویان به عنوان یک رسانه یادگیری، به نگرش آن ها به این ابزار بستگی دارد که در صورت نگرش مثبت نه تنها می تواند عملکرد و موفقیت تحصیلی دانشجویان را پیش بینی کند بلکه به اثربخشی آموزش اساتید نیز منجر می شود.

 

 به همین جهت آگاهی و شناخت از نگرش دانشجویان نسبت به کاربست اینترنت می تواند مبنای کلیدی برای طراحان و سیاستگذاران و برنامه ریزان آموزشی باشد که در دانشگاه ها تمایل به اجرای موفقیت آمیز آموزش‌های ترکیبی (حضوری و غیرحضوری) در بافت آموزش سنتی دارند. بر همین اساس پژوهش حاضر به بررسی تأثیر دوره كارشناسی كتابداری و اطلاع رسانی بر نگرش دانشجویان كتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه های اصفهان و علوم پزشكی اصفهان نسبت به اینترنت پرداخت که شامل چهار خرده مقیاس احساس خودکارآمدی، مفید دانستن اینترنت، اضطراب اینترنت و لذت‌بخش بودن اینترنت می باشد. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دو نمونه دانشجویان سال اول رشته کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان ورودی سال تحصیلی 1389-١٣90 و دانشجویان سال آخر رشته کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان ورودی سال تحصیلی 1386-١٣٨7 بوده که جمعاً 91 نفر است. 

 

در این پژوهش، با توجه به محدود بودن تعداد افراد جامعه آماری از روش سرشماری استفاده شد و کلیه افراد جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه استاندارد “سنجش نگرش نسبت به اینترنت” برای پژوهش حقایق و همكاران بود که از طیف لیکرت بهره جویی شده است. این پرسشنامه مشتمل بر 40 سؤال و پنج سؤال جمعیت-شناختی می باشد. با توجه به چارچوب پژوهش، پرسشنامه از چهار بخش و با توجه به زمینه های موضوع مدلIAS مشتمل بر چهار خرده مقیاس احساس خودكارآمدی، مفید دانستن اینترنت، اضطراب اینترنت و لذت بخش بودن اینترنت تنظیم شده  که هر خرده مقیاس شامل 10 سؤال در طیف لیکرت پنج درجه ای می باشد. 

 

از فرمول آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی مجدد استفاده شده که در نهایت ضریب آلفای کرونباخ برابر 96/0 محاسبه گردید. همچنین تعداد پاسخ نامه های دریافتی صحیح 79 عدد و نرخ بازگشت برابر 87 درصد بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (نظیر فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و از آمار استنباطی (نظیر آزمون کولموگروف- اسمیرنف، آزمون های t تک متغیره، آزمون لوین ، و تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا)) استفاده شد. 

 

 

 

فهرست مطالب

 

فصل اول: کلیات پژوهش 

مقدمه 1

1-1- شرح و بیان مسأله پژوهشی 2

1-2- اهداف پژوهش 5

1-2-1-اهداف كلی 5

1-2-2- اهداف جزیی 5

1-3- اهمیت و ارزش پژوهش 5

1-4- کاربرد نتایج پژوهش 6

1-5- سؤال های پژوهش 7

1-6- تعریف اجزاء مسأله 7

1-6-1- استفاده از اینترنت 7

1-6-2- اضطراب 8

1-6-3- اضطراب رایانه 8

1-6-4- اینترنت 8

1-6-5- خودکارآمدی 9

1-6-6- سودمندی یا مفید بودن 9

1-6-7- لذت بردن 10

1-6-8- نگرش 10

1-7- جمع بندی 10

 

 

فصل دوم: پیشینه پژوهش

مقدمه 11

2-1- اینترنت چیست؟  12

2-1-1- اینترنت و اهمیت آن 12

2-2- پیدایش اینترنت 13

2-2-1- تاریخچه پیدایش اینترنت در جهان 14

2-2-2- تاریخچه اینترنت در ایران 15

2-3- اینترنت و جامعه اطلاعاتی 17

2-4- کاربردها و کارکردهای اینترنت 18

2-4-1- کاربردهای ارتباطی 18

2-4-2- کاربردهای اطلاع رسانی 19

2-4-3- کارکردهای اینترنت 20

2-5- محیط های اینترنت 20

2-6- میزان استفاده از اینترنت در جهان 21

2-6-1- گزراش رسمی درباره میزان کاربران اینترنت تا آغاز سال 2011 22

2-6-2- میزان استفاده از پست الکترونیکی  22

2-6-3-میزان استفاده از اینترنت در ایران  23

2-6-4- نوع کاربری ها در ایران 23

2-7- اضطراب 24

2-7-1- تعریف اضطراب و اختلالات اضطرابی  26

2-7-2- علایم اضطراب 27

2-7-3- علایم اضطراب از دیدگاه کاپلان و سادوک 28

2-8- اضطراب اینترنتی 28

2-8-1- تاریخچه اضطراب اینترنتی 29

2-8-2- تعریف اضطراب اینترنتی 29

2-9- نشانه های اضطراب اینترنتی در دانشجویان 30

2-10- میزان شیوع اضطراب رایانه و اینترنت 31

2-11- پیامدهای اضطراب رایانه و اینترنت در محیط کار و آموزش  32

2-12- لذت درک شده 32

2-13- سودمندی درک شده 33

2-14- خودکارآمدی  34

2-15- مروری بر مطالعات انجام شده 34

2-15-1- پژوهش‌های داخلی 34

2-15-2- پژوهش‌های خارجی 37

2-16- نتیجه گیری 39

2-17- جمع‌بندی 40

 

فصل سوم: روش پژوهش

مقدمه 41

3-1- روش پژوهش 42

3-2- جامعه آماری 42

3-3- روش و طرح نمونه گیری 43

3-4- حجم نمونه و روش محاسبه 43

3-5- ابزار گردآوری داده ها 43

3-5-1- روایی پرسشنامه 44

3-5-2- پایایی پرسشنامه 44

3-6- شیوه جمع آوری اطلاعات 45

3-7- روش های تجزیه و تحلیل داده ها 45

3-8- جمع‌بندی 46

 

فصل چهارم: تحلیل داده ها

مقدمه 47

4-1- بررسی ویژگی های جمعیت شناختی آزمودنی ها 48 

4-2- یافته های توصیفی 53

4-3- یافته‌های پژوهش 57

4-4- یافته های فرعی بر اساس ویژگی های جمعیت‌شناختی (جنسیت، وضعیت تأهل، دانشگاه، سن و سال تحصیلی) 64

4-4-1- یافته های فرعی بر اساس جنسیت  64

4-4-2- یافته های فرعی بر اساس وضعیت تأهل  65

4-4-3- یافته های فرعی بر اساس دانشگاه محل تحصیل  67

4-4-4- یافته های فرعی بر اساس سن 68

4-4-5- یافته های فرعی بر اساس سال تحصیلی 70

 

 

عنوان صفحه

فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری

مقدمه 72

5-1- خلاصه موضوع و روش ها 72

5-2- بحث و نتیجه گیری 73

5-3- محدودیت های تحقیق 77

5-4- پیشنهادات کاربردی 77

5-5- پیشنهادهایی جهت پژوهش های آینده 78

5-6- جمع بندی 79

پیوست 1 80

منابع و مآخذ 82

 

 

 

 

 

فهرست شكل‌ها

شكل 1-1: مدل سنجش نگرش اینترنتی 4

شكل 4-1. توزیع فراوانی آزمودنی ها براساس جنسیت 48

شكل 4-2. توزیع فراوانی آزمودنی ها براساس وضعیت تأهل 49

شكل 4-3. توزیع فراوانی آزمودنی ها براساس دانشگاه 50

شكل 4-4. توزیع فراوانی آزمودنی ها براساس سن 51

شكل 4-5. توزیع فراوانی آزمودنی ها براساس سال تحصیلی 52

 

 

 

فهرست جدول‌ها

جدول 2-1- میزان استفاده از اینترنت بر حسب مناطق جغرافیایی در سال 2010 21

جدول 2-2- میزان شیوع اضطراب رایانه و اینترنت 31

جدول 3-1- جامعه آماری پژوهش 43

جدول 3-2- تناظر سؤالات پرسشنامه با هر یک از پرسش های پژوهش 44

جدول 3-3- ضریب پایایی متغیرهای موجود در پرسشنامه 45

جدول 4-1- توزیع فراوانی آزمودنی ها براساس جنسیت 48

جدول 4-2- توزیع فراوانی آزمودنی ها براساس وضعیت تأهل 49

جدول 4-3- توزیع فراوانی آزمودنی ها براساس دانشگاه 50

جدول 4-4- توزیع فراوانی آزمودنی ها براساس سن 51

جدول 4-5- توزیع فراوانی آزمودنی ها براساس سال تحصیلی 52

جدول 4-6- نتایج توصیفی پاسخ‌های آزمودنی ها نسبت به اضطراب اینترنت  53

جدول 4-7- نتایج توصیفی پاسخ‌های آزمودنی ها نسبت به مفید بودن اینترنت  54

جدول 4-8- نتایج توصیفی پاسخ‌های آزمودنی ها نسبت به لذت‌بخش بودن اینترنت  55

جدول 4-9- نتایج توصیفی پاسخ‌های آزمودنی ها نسبت به احساس خودکارآمدی در استفاده از اینترنت  56

جدول 4-10- نتایج آزمون t تك متغیره، مقایسه میانگین میزان اثربخشی دوره کارشناسی دانشگاه‌های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بر نگرش دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی نسبت به اضطراب اینترنتی با میانگین فرضی (3) 57

جدول 4-11- نتایج آزمون t تك متغیره، مقایسه میانگین موارد مربوط به میزان اثربخشی دوره کارشناسی دانشگاه-های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بر نگرش دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی نسبت به اضطراب اینترنتی با میانگین فرضی (3) 58

جدول 4-12- نتایج آزمون t تك متغیره، مقایسه میانگین میزان اثربخشی دوره کارشناسی دانشگاه‌های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بر نگرش دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی نسبت به مفید بودن اینترنت با میانگین فرضی (3) 59

 

جدول 4-13- نتایج آزمون t تك متغیره، مقایسه میانگین موارد مربوط به میزان اثربخشی دوره کارشناسی دانشگاه-های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بر نگرش دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی نسبت به مفید بودن اینترنت با میانگین فرضی (3) 60

جدول 4-14- نتایج آزمون t تك متغیره، مقایسه میانگین میزان اثربخشی دوره کارشناسی دانشگاه‌های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بر نگرش دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی نسبت به لذت‌بخش بودن اینترنت با میانگین فرضی (3) 61

جدول 4-15- نتایج آزمون t تك متغیره، مقایسه میانگین موارد مربوط به میزان اثربخشی دوره کارشناسی دانشگاه-های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بر نگرش دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی نسبت به لذت‌بخش بودن اینترنت با میانگین فرضی (3) 61

جدول 4-16- نتایج آزمون t تك متغیره، مقایسه میانگین میزان اثربخشی دوره کارشناسی دانشگاه های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بر نگرش دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی نسبت به احساس خودکارآمدی در استفاده از اینترنت با میانگین فرضی (3) 62

جدول 4-17- نتایج آزمون t تك متغیره، مقایسه میانگین موارد مربوط به میزان اثربخشی دوره کارشناسی دانشگاه-های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بر نگرش دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی نسبت به احساس خودکارآمدی در استفاده از اینترنت با میانگین فرضی (3) 63

جدول 4-18- مقادیر میانگین و انحراف معیار نظرات دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی درخصوص میزان اثربخشی دوره کارشناسی بر نگرش آنها نسبت به اینترنت براساس جنسیت 64

جدول 4-19- نتایج آزمون لوین فرض همگنی واریانس ها 64

جدول 4-20- نتایج آزمون F (مانوا) مقایسه میانگین نظرات دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی درخصوص میزان اثربخشی دوره کارشناسی بر نگرش آنها نسبت به اینترنت براساس جنسیت 65

جدول 4-21- مقادیر میانگین و انحراف معیار نظرات دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی درخصوص میزان اثربخشی دوره كارشناسی بر نگرش آنها نسبت به اینترنت براساس وضعیت تأهل 65

جدول 4-22-  نتایج آزمون لوین فرض همگنی واریانس ها 66

جدول 4-23- نتایج آزمون F (مانوا) مقایسه میانگین نظرات دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی درخصوص میزان اثربخشی دوره کارشناسی بر نگرش آنها نسبت به اینترنت براساس وضعیت تأهل 66

جدول 4-24- مقادیر میانگین و انحراف معیار نظرات دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی درخصوص میزان اثربخشی دوره کارشناسی بر نگرش آنها نسبت به اینترنت براساس دانشگاه محل تحصیل 67

جدول 4-25- نتایج آزمون لوین فرض همگنی واریانس ها 67

جدول 4-26- نتایج آزمون F (مانوا) مقایسه میانگین نظرات دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی درخصوص میزان اثربخشی دوره کارشناسی بر نگرش آنها نسبت به اینترنت براساس دانشگاه محل تحصیل 68

جدول 4-27- مقادیر میانگین و انحراف معیار نظرات دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی درخصوص میزان اثربخشی دوره کارشناسی بر نگرش آنها نسبت به اینترنت براساس سن 68

جدول 4-28- نتایج آزمون لوین فرض همگنی واریانس ها 69

جدول 4-29- نتایج آزمون F (مانوا) مقایسه میانگین نظرات دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی درخصوص میزان اثربخشی دوره کارشناسی بر نگرش آنها نسبت به اینترنت براساس سن 69

جدول 4-30- مقادیر میانگین و انحراف معیار نظرات دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی درخصوص میزان اثربخشی دوره کارشناسی بر نگرش آنها نسبت به اینترنت براساس سال تحصیلی 70

جدول 4-31- نتایج آزمون لوین فرض همگنی واریانس ها 70

جدول 4-32- نتایج آزمون F (مانوا) مقایسه میانگین نظرات دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی درخصوص میزان اثربخشی دوره کارشناسی بر نگرش آنها نسبت به اینترنت براساس سال تحصیلی 71

 

 

 

 

 

 

 

  • بررسی مخاطرات ایستگاه CNG به منظور تعیین آثار ناشی از حوادث محتمل بر روی افراد حاضر در محل استفاده

    بررسی مخاطرات ایستگاه CNG به منظور تعیین آثار ناشی از حوادث محتمل بر روی افراد حاضر در محل استفاده ایستگاه CNG ارزیابی ریسک گاز طبیعی فشرده ارزیابی ریسک ایستگاه CNG ارزیابی ریسک ایستگاه سوخت رسانی گاز طبیعی فشرده مخاطرات ایستگاه…

  • انتخاب قانون حاکم بر ماهیت دعوی توسط طرفین دعوی

    انتخاب قانون حاکم بر ماهیت دعوی توسط طرفین دعوی بررسی اصل حاکمیت اراده بررسی اصل حاکمیت اراده در ماده 968 قانون مدنی بررسی اصل حاکمیت اراده در ماده 27 قانون داوری انتخاب صریح بر اساس اصل حاکمیت اراده انتخاب قانون…

  • پروپوزال ارتباط مهارت ارتباطی مدیران و رضایت شغلی کارکنان

    پروپوزال ارتباط مهارت ارتباطی مدیران و رضایت شغلی کارکنان رضایت شغلی مهارت ارتباطی مدیران رضایت شغلی کارکنان رابطه مهارت ارتباطی مدیران و رضایت شغلی کارکنان مهارت ارتباطی مدیران دانشگاه رضایت شغلی کارکنان دانشگاه ارتباط مهارت ارتباطی مدیران و رضایت شغلی…

  • راهکارهای افزایش مشارکت مردم در بازار سرمایه کشور

    راهکارهای افزایش مشارکت مردم در بازار سرمایه کشور سرمایه گذاری بورس اوراق بهادار بورس اوراق بهادار منطقه ای مشارکت مردم در بازار سرمایه کشور دانلود مقالات کارشناسی ارشد رشته مدیریت دانلود مقاله راهکارهای افزایش مشارکت مردم در بازار سرمایه کشور…

  • مشخصات عمومی و کلی انواع زئولیت با بررسی کاربردهای مختلف آنها

    مشخصات عمومی و کلی انواع زئولیت با بررسی کاربردهای مختلف آنها انواع زئولیت پتانسیل زئولیتهای ایران کاربردهای مختلف انواع زئولیت مشخصات عمومی و کلی انواع زئولیت بررسی کاربرد زئولیت در کشاورزی بررسی کاربرد زئولیت در محیط زیست مقایسه ویژگی های…

  • بررسی،مدلسازی و تحلیل عددی کفایت لرزه ای و شکل پذیری اتصالات صلب ساخته شده با فولادهای پرمقاومت

    بررسی،مدلسازی و تحلیل عددی کفایت لرزه ای و شکل پذیری اتصالات صلب ساخته شده با فولادهای پرمقاومت اتصالات صلب فولادهای پر مقاومت طراحی لرزهای اتصالات بررسی لرزه ای و شکل پذیری اتصالات صلب ساخته شده با فولادهای پرمقاومت بررسی مقایسه…

  • برنامه ریزی و تصمیم گیری در مدیریت بحران و ابزارهایی جهت تجزیه و تحلیل تصمیمات پرمخاطره در مدیریت

    برنامه ریزی و تصمیم گیری در مدیریت بحران و ابزارهایی جهت تجزیه و تحلیل تصمیمات پرمخاطره در مدیریت مدیریت بحران شرایط بحرانی وظیفه مدیریت بحرانی تصمیمات پرمخاطره در مدیریت دانلود مقالات رشته مدیریت برنامه ریزی و تصمیم گیری در مدیریت…

  • پیشینه و سیر تحول مدیریت زنجیره تامین با تاکید بر تاثیر برنامه ریزی منابع سازمان بر آن

    پیشینه و سیر تحول مدیریت زنجیره تامین با تاکید بر تاثیر برنامه ریزی منابع سازمان بر آن مدیریت زنجیره تامین پیشینه مدیریت زنجیره تامین سیر تحول مدیریت زنجیره تامین تاثیر برنامه ریزی منابع سازمان بر مدیریت زنجیره تامین تاریخچه زنجیره…

  • کتاب فناوری اطلاعات در مدیریت- دگرگونی سازمان ها در اقتصاد دیجیتالی

    کتاب فناوری اطلاعات در مدیریت- دگرگونی سازمان ها در اقتصاد دیجیتالی کتاب فناوری اطلاعات در مدیریت دگرگونی سازمان ها در اقتصاد دیجیتالی رفتن به سایت اصلی کتاب فناوری اطلاعات در مدیریت- دگرگونی سازمان ها در اقتصاد دیجیتالی افرایم توربان، دانشگاه…

  • مبانی نظری ارائه یک مدل جهت اندازه گیری پایداری زنجیره تامین

    مبانی نظری ارائه یک مدل جهت اندازه گیری پایداری زنجیره تامین زنجیره تامین پایدار عملکرد زنجیره تامین پایداری زنجیره تامین توانمندسازهای زنجیره تامین اندازه گیری پایداری زنجیره تامین شاخص های عملکرد زنجیره تامین مدیریت زنجیره تامین پایدار و ضرورت بررسی آن…