بررسی و تشریح کامل رویکردها به خطای عامل سازمانی در سازمان

بررسی و تشریح کامل رویکردها به خطای عامل سازمانی در سازمان

رابطه استرس و خطای انسانی
تاثیر تنیدگی بر ارتکاب خطای انسانی
تاثیر استرس بر میزان خطای انسانی
خطای عامل انسانی در سازمان
بررسی رویکردها به خطای عامل انسانی در سازمان
پایان نامه خطای عامل انسانی در سازمان

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه مدیریت

بررسی و تشریح کامل رویکردها به خطای عامل انسانی در سازمان

 

 

 

چکیده  

70 تا 80 درصد لااقل قسمتی از سوانح هواپیمایی به شكلی به اشتباه انسانی مرتبط می‌شود(Shappell, S.A. and Wiegmann, D.A. 1996). اما از آنجا که در برسیهای پس از سانحه معمولا به لایه های زیرین آن رویداد یا سانحه توجه نمی شود اغلب این بخش مورد غفلت واقع می شود. بطور کلی می توان گفت در هر سانحه ای چهار لایه وجود دارد که به ایسبرگ یا کوه یخ شناور در آب تشبیه می شود که بخش اعظم آن در زیر آب واقع شده است و تنها بخش کوچکی از آن که از زیر آب بیرون آمده است قابل رویت است( شکل 2-13). تحقیقات نشان می دهند که از هر 1000 تا 4000 نقص پنهان در شرایط کار بین 100 تا 1000 رویداد ناشی می شود.

از میان این رویدادها تقریبا 30 تا 100 رویداد خطرناک گزار ش می شوند. سرانجام از میان این رویدادهای خطرناک بین یک تا پنج سانحه مرگبار یا منجر به جرح گزارش می شود یعنی به ازای هر 600 رویداد یک سانحه مرگبار وجود خواهد داشت. این تعداد سوانح همان قله کوه یخ هستند که از آب بیرن زده است و مدیران و کارشناسان اغلب بر این قسمت از مدیریت ایمنی متمرکزند(International Civil Aviation Organization, 1993: 15). با وجود كاهش قابل ملاحظه سوانح در طول نیم قرن گذشته، كاهش سوانح مرتبط با لایه های عمیق تر یعنی شرایط پنهان و اشتباه انسانی همگام با  كاهش سوانح مرتبط با عوامل محیطی و فنی گام بر نداشته است و این به همان دلیل توجه مدیران بر بخشهای مشهود سوانح است (Nagel,  1988، O’Hare and et.al, 1994، Shappell, and Wiegmann. 1996، Yacavone, D.W., 1993).

در حقیقت انسان بعنوان عامل سوانح در هواپیمایی تجاری و نظامی نقش روبه جلوی مهمتری در مقایسه با تجهیز بیشتر هواپیماها كه آنها را قابل اطمینان‌تر ساخته است ایفا كرده است (Nagel,  1988). مثلا یافته‌ها نشان می‌دهند كه درسال 1977 تعداد سوانح هوایی كه تنها به عامل فنی یا محیطی مرتبط بوده‌اند تقریباً با تعداد سوانحی كه لااقل قسمتی به عامل انسانی مرتبط بوده‌اند برابر بوده است. با این حال در سال 1992 تعداد سوانح مرتبط به عامل فنی یا محیطی تقریباً به صفر رسیده است اما سوانح مرتبط با اشتباه انسانی تنها 50 درصد كاهش یافته است كه این كاهش هم تا حدود به دلیل ارتقاء توانایی‌های فنی هواپیماها بوده است كه دخالت انسان را به حداقل رسانیده است (Wiegmann, Shappell and Fraser, 2002).

دلیل این امر به زمینه‌های بررسی سوانح در نیم قرن گذشته برمی‌گردد. در سوانح مرتبط با نقص فنی بررسی سوانح بر لاشه هواپیما و تكه‌های بجا مانده از آن متمركز است با آزمایش این تكه‌ها در آزمایشگاههای فنی علت و چگونگی بروز نقص فنی آشكار شده و این ایرادات در هواپیماها مرتفع می‌گردند. بعبارتی تكنیك‌ها و تحلیل‌ها در این نوع بررسی‌ها ریشه در علوم فیزیكی دارد. این امر به محققان كمك می‌كند كه نه تنها دریابند كه كدام قطعه معیوب بوده است بلكه به آنها برای یافتن این پاسخ این پرسش كه چرا این سانحه رخ داده است نیز رهنمون می‌سازد این اطلاعات همگی در یك پایگاه داده جمع‌آوری می‌شوند و برای جلوگیری از رویدادهای مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما برخلاف بررسیهای مهندسی، بررسیها بر روی عملكرد انسانی غیرفیزیكی و كیفی است و تحلیلها نیز برخلاف تحلیلهای مهندسی كه مشخص و محدودند گسترده‌اند. مثلا فرسودگی یك قطعه هوایی كه باعث سانحه شده است را با فرسودگی یك خلبان كه بر اثر خستگی باعث سانحه شده را با هم مقایسه كنید. در دیدگاه اول با استفاده از دستگاه‌های آزمایشگاهی میكروسكوپی الكترونیكی و تكنولوژیهای موجود میتوان علت فرسایش قطعه را مشخص نمود و از تكرار آن جلوگیری كرد. اما در مورد فرسودگی خلبان عوامل بی شماری باید مدنظر قرار گیرند نظیر زمان سانحه، تاریخچه 72 ساعت قبل خلبان، زمان خوابیدن، كیفیت خواب، طول پرواز و غیره.

نظیر مورد بالا درباره خستگی خلبان مشخص نمودن دیگر عوامل انسانی كه باعث سانحه شده اند دشوار است. در نتیجه تحقیقات و بررسیها در مورد عوامل انسانی بطور سنتی دشوارتر از عامل فنی یا محیطی است و به جای تمركز برای پاسخ به «چرایی» بروز سانحه بر «چیستی» آن تمركز یافته است. در حقیقت بسیاری از گزارشات سوانح مرتبط با عامل انسانی واقعاً دلایل حادثه را بیان نمی‌كنند بلکه صرفاً شرحی از واقعه یا خطا و اشتباه را توصیف می‌كنند (International Civil Aviation Organization, 1993: 32). پس این روند نمی‌تواند به جلوگیری از سوانح مرتبط با عامل انسانی كمك نماید.

 

 

کلمات کلیدی:

خطای انسانی

ساختار سازمانی 

 

 

 

مقدمه

 

خطای انسانی هم به عنوان یك عامل شناخته شده در بیشتر وقایع هواپیمایی دیده می شود. این خطا ها اغلب توسط افراد معمولی، سالم، صلاحیت دار، با تجربه، و كاملا مجهز به تجهیزات تجربه می شوند. چندین روش برای مطالعه خطاهای انسانی وجود دارد. یک از این روشها بررسی رفتارهای فردی در سطوح مختلف است. از میان مولفه های گوناگون رفتار فردی (مانند هوش، شخصیت، انگیزش، ارزشها و نگرشها، ادراک، احساسات، و یادگیری) استرس بعنوان مولفه ای تاثیر گذار بر خطا های مرتبط با عامل انسانی شناخته می شود. این تحقیق بر آن است تا تاثیر منفی سطوح مختلف استرس (تنیدگی) را بر بروز خطای عامل انسانی مورد بررسی قرار دهد.  

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

.خطای عامل انسانی

.. مقدمه

.. رویكردها به خطای عامل انسانی

… رویكرد شناختی

… رویكرد ارگونومیك یا سیستمی

… رویكرد رفتاری

… رویكرد طب هوایی

… رویكرد روانی اجتماعی

… رویكرد سازمانی

… سیستم طبقه بندی و تحلیل عوامل انسانی

…. مدل دلایل سانحه ریزن

….. مؤلفه‌های یك سیستم تولیدی

….. نقص یك سیستم تولیدی

….. نقاط قوت و محدودیتهای مدل ریزن

….. تعریف حفره های موجود در پنیر: سیستم طبقه‌بندی و تحلیل عوامل انسانی

…… اعمال غیرایمنی اپراتورها

……. خطاها

…….. خطاهای تصمیم‌گیری

…….. خطاهای ادارکی

……. تخلفات روزمره

……. تخلفات استثنایی

…… پیش زمینه‌های اعمال غیر ایمن

……. شرایط اپراتورها

……. حالتهای ذهنی ناسازگار

……. حالتهای ناسازگار جسمانی

……. محدودیتهای ذهنی و جسمی

……. عوامل پرسنلی

……. مدیریت منابع تیمی

……. آمادگی شخص

……. عوامل محیطی

……. محیط تکنولوژیک

…… سرپرستی غیر ایمن

……. سرپرستی ناکافی

……. برنامه‌ریزی نامناسب عملیات

……. ناتوانی در اصلاح مشکل شناخته شده

……. تخلفات سرپرستی

…… تاثیرات سازمانی

……. مدیریت منابع

……. جو سازمانی

……. فرایندهای سازمانی

 

 

 منابع فارسی

 منابع لاتین

 

  • بررسی اثربخشی میزان استفاده از فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی

    بررسی اثربخشی میزان استفاده از فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی فناوری اطلاعات ساختار سازمانی اثرگذاری آی تی بر ساختار سازمانی اثر فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی پایان نامه اثربخشی فناوری اطلاعات در سازمان رابطه فناوری اطلاعات و ساختار سازمانی دانلود…

  • مبانی نظری سیستم پاداش دهی به کارکنان در سازمانها و روشهای پرداخت پاداش به آنها

    مبانی نظری سیستم پاداش دهی به کارکنان در سازمانها و روشهای پرداخت پاداش به آنها سیستم پاداش در سازمانها سیستم پاداش دهی در سازمان سیستم پاداش دهی به کارکنان در سازمانها سیستم پاداش در مدیریت منابع انسانی انواع پاداش در مدیریت…

  • تعیین عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در بانک کشاورزی

    تعیین عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در بانک کشاورزی پایان نامه استقرار مدیریت دانش در بانک عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش پایان نامه عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در بانک پایان…

  • مبانی نظری عوامل انگیزشی کارکنان ستادی دانشگاه

    مبانی نظری عوامل انگیزشی کارکنان ستادی دانشگاه مبانی نظری انگیزش مبانی نظری انگیزش کارکنان عوامل انگیزشی کارکنان نظریه های محتوایی انگیزش نظریه های فرآیندی انگیزش مبانی نظری عوامل موثر بر انگیزش کارکنان عوامل موثر در انگیزش کارکنان عوامل محتوایی موثر…

  • ارزیابی دیدگاه مدیران در مورد استراتژی منابع انسانی با عملکرد کارکنان

    ارزیابی دیدگاه مدیران در مورد استراتژی منابع انسانی با عملکرد کارکنان پایان‌نامه ارزیابی عملکرد مدیران پایان‌نامه استراتژی های منابع انسانی شاخص های ارزیابی عملکرد مدیران روشهای ارزیابی عملکرد مدیران مولفه های استراتژی های منابع انسانی پایان‌نامه استراتژی های منابع انسانی…

  • پاورپوینت جزوه علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی

    پاورپوینت جزوه علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی پاورپوینت جزوه علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی رفتن به سایت اصلی پاورپوینت جزوه علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی 181 اسلاید پاورپوینت پیام نور • در زمینه نفس و فرایند های…

  • پیاده سازی روشهای رمزنگاری RNS و مقایسه آنها با هم

    پیاده سازی روشهای رمزنگاری RNS و مقایسه آنها با هم ضرب پیمانه ای ضرب كننده RNS روشهای پیاده سازی ضرب در RNS پیاده سازی روشهای رمزنگاری RNS و مقایسه آنها با هم رمزنگاری RSA دانلود پایان نامه معماری كامپیوتر مقایسه…

  • پاورپوینت کليات خريد و مفاهيم آن

    پاورپوینت کليات خريد و مفاهيم آن پاورپوینت کليات خريد و مفاهيم آن کليات خريد و مفاهيم آن تحقیق کليات خريد و مفاهيم آن مقاله کليات خريد و مفاهيم آن تعريف مديريت خريد آميخته خريد چهار عامل مهم در آميخته خريد…

  • دانلود گزارش کارآموزی مهندسی نفت با عنوان نمک زدایی

    دانلود گزارش کارآموزی مهندسی نفت با عنوان نمک زدایی عملیات نمک زدایی بهره برداری نفت و گاز وظایف مهندس بهره بردار دانلود گزارش کارآموزی نفت دانلود گزارش کارآموزی مهندسی نفت وظایف مهندس بهره بردار و وسایل سر چاهی دانلود گزارش…

  • بررسی اثر پارامترهای فرآیند متالورژی پودر در تولید كامپوزیت زیرکن

    بررسی اثر پارامترهای فرآیند متالورژی پودر در تولید كامپوزیت زیرکن اثر متالورژی پودر در تولید كامپوزیت زیرکن تولید زیرکن به روش گرد فلزکاری ارزیابی علل متفاوت تولید زیرکن بر ویژگیهای کامپوزیت روشهای ساخت کامپوزیتها دانلود پایان نامه تولید زیرکن دانلود…