بررسی موانع و عوامل تاثیرگذار یادگیری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی

بررسی موانع و عوامل تاثیرگذار یادگیری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی

دانلود پایان نامه یادگیری سازمانی
دانلود پایان نامه رفتار شهروندی سازمانی
موانع و عوامل تاثیرگذار
بررسی موانع و عوامل تاثیرگذار یادگیری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی
دانلود پایان نامه رشته مدیریت

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

بررسی موانع و عوامل تاثیرگذار یادگیری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی

 

چکیده:

شروع یادگیری سازمانی مرهون توسعه تجمعی در تئوری های مختلف مدیریت مانند آدام اسمیت، تیلور، منحنی یادگیری و غیره است (Templeton et al., 2002). مفهوم یادگیری سازمانی به سال 1900 میلادی هنگامی که فردریک تیلور  موضوع انتقال یادگیری به دیگر کارکنان را برای افزایش کارایی و بهبود سازمان مطرح کرد، برمی گردد (Yeung et al., 1992: 21). اما ریچارد سیرت  و جیمز مارچ  اولین کسانی بودند که در سال 1963 دو واژه یادگیری و سازمان را به هم متصل نموده و یادگیری را به عنوان یک پدیده سازمانی در ادبیات معرفی کردند (Templeton et al., 2002). درطی 40 سال گذشته جریانهای متعدد تحقیقاتی برای شفاف سازی مفهوم یادگیری سازمانی به وجود آمده است. این تحقیقات عمدتا متمرکز برمفهومی کردن، مدیریت، توسعه و به کارگیری یادگیری سازمانی بوده است(Templeton et al., 2002). اما با این وجود هنوز یک توافق کلی درباره مفهوم، تعریف و تئوری های یادگیری سازمانی به وجود نیامده و دانش در این حوزه نیاز یه گسترش دارد (Yeung et al., 1999). 

 

رسیدن به یک توافق مشترک و واحد درباره تعریف یادگیری سازمانی مشکل است، زیرا اولا یادگیری سازمانی یک مفهوم چند دیسیپلینی است و از دیسیپلین های مختلفی مانند جامعه شناسی، اقتصاد صنعتی، کسب و کار، مدیریت و نوآوری تاثیر پذیرفته است (Templeton et al., 2002). ثانیا به کارگیری یادگیری سازمانی در حوزه های مختلف مانند پردازش اطلاعات، نوآوری محصول، تحول سازمانی، فرهنگ، پیاده سازی استراتژی، کیفیت و مواردی ازاین قبیل باعث شده است تا هر یک از محققان، یادگیری سازمانی را از زاویه دید خود تعریف و تفسیر نمایند(Crossan et al., 1999; Yeung et al., 1999). ثالثا در حوزه یادگیری سازمانی درباره سطح تحلیل توافق وجود ندارد (Templeton et al., 2002) و هنوز یکی از موضوعهای مهم و بحث انگیز اختلاف نظر درباره نقش افراد دریادگیری سازمانی است (Lahteenmaki et al., 2001; Bent et hal., 1999).

 

 

 

کلمات کلیدی:

یادگیری سازمانی

رفتار شهروندی سازمانی

موانع و عوامل تاثیرگذار

 

 

مقدمه:

یادگیری سازمانی درطی 401 سال حیات علمی خویش دستخوش جریانهای مختلف تحقیق بوده است و مکاتب مختلف مدیریت براساس دیدگاههای خود یادگیری سازمانی را از زاویه خاصی توسعه داده اند. با این وجود به نظر می رسد تحقیقات متعددی که برای مفهوم سازی یادگیری سازمانی انجام شده است در قالب سه جریان اصلی تحقیق قرار گیرند. این سه جریان عبارتتند از: 1)توسعه مفهوم یادگیری فردی 2) توسعه مفهوم یادگیری در سطح سازمان 3) شرایط و ویژگی هایی که باعث تسهیل یادگیری و یا مانع از یادگیری در سطح فرد و سازمان می شود.

 

نظریه پایه در جریان اول دیسیپلین روانشناختی است. در این جریان محققان براساس مبانی و مفاهیم روانشناختی فرایند یادگیری فردی را تبیین نموده اند(Lahteenmaki et al., 2001). از مهم ترین مدل های این گروه می توان به مدل یادگیری تجربی  کلب ، مدل یادگیری حلقه اول و دوم  آرجریس  ومدل نردبان استنتاج سنگه  اشاره کرد.

جریان دوم تحقیق به دنبال شناسایی فرایند یادگیری درسطح سازمان است. سوال های اصلی در این گروه شناسایی فرایند تبدیل یادگیری فردی به یادگیری سازمانی و هم چنین فرایند نهادینه کردن یادگیری درسازمان می باشد(Lahteenmaki et al., 2001). از مهم ترین مدل های ارائه شده در جریان دوم مدل تبدیل یادگیری فردی به یادگیری سازمانی کیم(Kim, 1993) و تئوری هدبرگ است.

 

جریان سوم تحقیق مربوط به شرایط و ویژگی هایی است که باعث تسریع یا مانع یادگیری می شوند. کلیه تحقیقات که شرایط و موانع یادگیری در سازمان ها را بررسی می کنند حول مفهوم سازمان یادگیرنده قرار می گیرند. یکی از سوالات مهم در این جریان تحقیق شیوه تبدیل سازمان به یک سازمان یادگیرنده است. برای این منظور ابزارها و تئوری های یادگیری ارائه شده اند که معروفترین آنها پنج فرمان سنگه (Senge et al., 1990)، مدل هفت مرحله ای گاروین  (Garvin, 2000 cited by Paton and McCalman, 2000: 213) و مدل خلق دانش نوناکا (Nonaka, 1995) است.

 

 

 

فهرست مطالب 

 مقدمه      

 بیان مسئله 

 اهمیت موضوع تحقیق 

 ضرورت انجام تحقیق 

 اهداف پژوهش

 فرضیه های پژوهش

 روش انجام پژوهش

 قلمرو تحقیق

 جامعه آماری تحقیق

 نمونه آماری 

 روشهای نمونه گیری

 روش تجزیه و تحلیل داده ها

 روشهای مورد نظر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه ها

 متغیرهای تحقیق

 تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی تحقیق

 زمان بندی پروژه

 

 یادگیری سازمانی 

 توپولوژی رویكردهای مطالعه در حوزه یادگیری سازمانی

 یادگیری فردی

 یادگیری سازمانی

 مهارت های یادگیری

                             تفكر سیستمی

                                مدلهای ذهنی

                              شایستگی شخصی

                               یادگیری خود هدایتی

                               گفتمان

 سازمان یادگیرنده

 قابلیت یادگیری

 معماری سازمان یادگیرنده

 ابزارها؛ تئوری ها و مدل های سازمان یادگیرنده

موانع یادگیری

                 اطلاعات اریب

                  خطا در تفسیر

                  ناتوانی در اقدام

                  ناتوانی كوری

                   ناتوانی حل سرانگشتی مسائل

                    ناتوانی فقدان تنوع

                   ناتوانی همبستگی قوی

                  ناتوانی معلولیت

                    ناتوانی یادگیری خرافی

                   ناتوانی انتشار ناكارامد

سبكهای یادگیری

 مولفه های یادگیری سازمانی

تشریح مولفه های یادگیری سازمانی مورد استفاده درتحقیق براساس مدل دیانی

 جمع بندی یادگیری سازمانی

رفتار شهروندی سازمانی

  مقدمه (تعاریف و تاریخچه 

 انواع رفتار شهروندی

 ابعاد رفتار شهروندی سازمانی 

                    فداكاری

                    توجه و  احترام

                    وظیفه‌شناسی

                   پایداری یا تحمل پذیری

                    مشاركت مدنی 

 عوامل تاثیرگذار بر رفتارشهروندی سازمانی

 چگونه رفتار شهروندی بر عمکرد سازمان تاثیر می گذارد؟

 سرمایه اجتماعی به عنوان مزیت رقابتی

               ابعاد سرمایه اجتماعی

                                 بعد ساختاری سرمایه اجتماعی

                                بعد ارتباطی سرمایه اجتماعی

                                بعد شناختی سرمایه اجتماعی

                الگوی ارتباط رفتارشهروندی و توسعه سرمایه اجتماعی و تاثیر آن در عملکرد سازمانی

 عواملی كه شهروندی كاركنان را ارتقاء و پرورش می‌‌دهند:

                      رضایت شغلی

                     رهبری تحول آفرین

                      درگیری شغلی و شغل‌ها و مأموریتهای جذاب 

                      حمایت سازمانی

                      عدالت سازمانی 

                     خصوصیات و خصلت‌های شخصی كاركنان

 سیاست و اقدامات سازمانی كه رفتار شهروندی را تشویق و ترغیب می‌كنند

                   استخدام و جذب

                  آموزش و توسعه

                  ارزیابی عملكرد و جبران پرداخت

                   سیستم‌های غیر رسمی رفتار شهروندی را تشویق و ترغیب می‌كنند

                  پیوند و روابط بین فردگرایی, جمع‌گرایی و رفتار شهروندی سازمانی

 رفتارهای ضد شهروندی  و عوامل موثر بر آن

                   رفتارهای ضد شهروندی

                  عوامل تاثیر گذار بر رفتار ضد شهروندی در محیط های فروش

                                   عدالت سازمانی

                                  رقابت های درون موسسه

                                  استرس شغلی

                                  تناسب سازمانی

                                  حیطه كنترل

                                  درون گرائی

                                   خودكنترلی

 جنبه‌های منفی رفتار شهروندی (كنترل و مهار برخی از دامهای بالقوه رفتار شهروندی سازمانی

                   شهروندی و مدیریت تسخیر احساسات

                  هزینه‌های بالقوه رفتار شهروندی

                  شهروندی افزاینده (روز افزون

 روابط بین شهروندی عادی و رفتار شهروندی

 آیا شهروندان خوب عادی, شهروندان خوب سازمانی را بناء می‌كنند؟ 

 بررسی ارتباط میان یادگیری سازمانی و رفتار شهروند سازمانی  

 پیشینه تحقیق

منابع

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش اثربخشی سازمانی مدیریت دانش

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش اثربخشی سازمانی مدیریت دانش مبانی نظری اثربخشی سازمانی مدیریت دانش دانلود مبانی نظری اثربخشی سازمانی مدیریت دانش پیشینه تحقیق اثربخشی سازمانی مدیریت دانش ادبیات نظری اثربخشی سازمانی مدیریت دانش فصل دوم پایان نامه اثربخشی سازمانی…

  • جزوه ی درس آلیاژ پلیمرها - استاد آقای دکتر امیر رستمی

    جزوه ی درس آلیاژ پلیمرها - استاد آقای دکتر امیر رستمی جزوه ی درس آلیاژ پلیمرها استاد آقای دکتر امیر رستمی رفتن به سایت اصلی جزوه ی درس آلیاژ پلیمرها - استاد آقای دکتر امیر رستمی به تعداد 66 صفحه…

  • مبانی نظری ارزیابی رابطه یادگیری سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی

    مبانی نظری ارزیابی رابطه یادگیری سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی یادگیری سازمانی رفتار شهروندی سازمانی یادگیری سازمانی در سازمانهای دولتی رفتار شهروندی سازمانی در سازمانهای دولتی رابطه یادگیری سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی مبانی نظری رابطه یادگیری سازمانی با رفتار…

  • احداث سد و بررسی اثرات زیست محیطی آن

    احداث سد و بررسی اثرات زیست محیطی آن اثرات زیست محیطی ساخت سد اثرات زیست محیطی احداث سد اثرات محیط زیستی احداث سد آسیبهای زیست محیطی سد تاثیر سد سازی بر محیط زیست اثرات ساخت سد بر محیط زیست قانون…

  • پایان نامه کارشناسی معدن با عنوان سنگهای تزئینی

    پایان نامه کارشناسی معدن با عنوان سنگهای تزئینی خواص سنگها سنگهای تزئینی سنگهای قیمتی تجارت جهانی سنگ فن آوری های استخراج سنگها حوزه های کاربردی و بازارهای سنگ پایان نامه کارشناسی معدن با عنوان سنگهای تزئینی سیستم همکاری در فروش…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق خود اتکایی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق خود اتکایی مبانی نظری خود اتکایی مبانی نظری در مورد خود اتکایی دانلود مبانی نظری خود اتکایی پیشینه تحقیق در مورد خود اتکایی پیشینه تحقیق خود اتکایی دانلود پیشینه تحقیق خود اتکایی تاریخچه خود اتکایی…

  • پروپوزال بررسی تحولات امنیتی منطقه خلیج فارس متاثر از قدرتهای خارجی

    پروپوزال بررسی تحولات امنیتی منطقه خلیج فارس متاثر از قدرتهای خارجی تحولات امنیتی خلیج فارس تحولات امنیتی منطقه خلیج فارس تاثیر قدرتهای خارجی بر تحولات امنیتی منطقه خلیج فارس بررسی تحولات امنیتی منطقه خلیج فارس متاثر از قدرتهای خارجی پروپوزال…

  • روند تبدیل سازمان به یک سازمان یادگیرنده با تشریح تفاوتها و سطوح و مولفه های آن

    روند تبدیل سازمان به یک سازمان یادگیرنده با تشریح تفاوتها و سطوح و مولفه های آن ابعاد سازمان یادگیرنده مولفه های سازمان یادگیرنده مولفه های استراتژیک سازمان یادگیرنده اهمیت و ضرورت یادگیری سازمانی انواع مدل های سازمان یادگیرنده سازمان یادگیرنده…

  • نوآوری در آموزش عالی و بررسی ابعاد و مدلهای نوآوری دانشگاهی

    نوآوری در آموزش عالی و بررسی ابعاد و مدلهای نوآوری دانشگاهی نوآوری در آموزش عالی ابعاد نوآوری دانشگاهی مدلهای نوآوری دانشگاهی تأثیر نوآوری بر فاكتورهای نظام آموزش پایان نامه نوآوری دانشگاهی دانلود پایان نامه نوآوری دانشگاهی الگوهای تكامل فرآیند نوآوری…

  • انواع و ابعاد سبکهای فرزند پروری و عوامل موثر بر آن

    انواع و ابعاد سبکهای فرزند پروری و عوامل موثر بر آن سبك های فرزندپروری ابعاد سبكهای فرزندپروری دیدگاه های نظری سبك های فرزند پروری شیوه‌های فرزندپروری عوامل تاثیرگذار بر شیوه‌های فرزندپروری الگوهای فرزند پروری تحقیق در مورد سبك های فرزندپروری…