بررسی مدل های مسئولیت پذیری اجتماعی و آثار آن بر عملکرد و موفقیت سازمان

بررسی مدل های مسئولیت پذیری اجتماعی و آثار آن بر عملکرد و موفقیت سازمان

تاریخچه مسئولیت پذیری اجتماعی
مدل های مسئولیت پذیری اجتماعی
مدل مسئولیت اجتماعی لانتوس
مدل مسئولیت اجتماعی دیویس
مدل های مسئولیت اجتماعی
ابعاد مسئولیت پذیری اجتماعی
ابعاد مسئولیت اجتماعی
تعریف عملیاتی مسئولیت پذیری اجتماعی
مسئولیت پذیری کارکنان در سازمان
پایان نامه مسئولیت پذیری اجتماعی
آثار مسئولیت پذیری اجتماعی بر عملکرد و موفقیت سازمان

رفتن به سایت اصلی

هدف از این پایان نامه مسئولیت پذیری اجتماعی : بعد از تعاریف مختلف پیرامون مسئولیت پذیری اجتماعی و همچنین بیان نظریه های مسئولیت پذیری اجتماعی به بررسی مدل های مسئولیت پذیری اجتماعی و تاثیر آن بر عملکرد و موفقیت سازمان می پردازیم.

 

 

مقدمه پایان نامه مدل های مسئولیت پذیری اجتماعی

 

مقدمه 
امروزه سازمانها و کسب و کارها با چالش جدیدي روبرو شده اند؛ بطوریکه جهت بقا و موفقیتشان لازم است بین نظامهاي اقتصادي و اجتماعی شان رابطه ایجاد کنند؛ عملکرد اجتماعی سازمان هم برآوردکننده ارزشهاي اخلاقی و هم ارزشهاي مالی سازمان است.عملکرد اجتماعی سازمانی امروزه موضوع مهمی براي خط مشی گزاران عمومی و مدیران و ذینفعان سازمانی شده است(مارس ، 2000). باربارا  در سال 1994 بیان میدارد که شاید عملکرد اجتماعی منجر به کسب منفعت در سازمان گردد، اما این یک دلیل محدود براي اعمال عملکرد اجتماعی سازمانی محسوب میگردد و دلیل وجود اعمال مذکور فراتر از اینهاست(باربارا و دیگران،1994).

 

 

لازم است که یک مدیر بداند چه کاري از نظر اخلاقی واجتماعی درست است و بدون اینکه کار سازمانش را دچار مشکل کند آنرا انجام دهد(گایلا ، 1991). مدیران امروزی باید ابعاد اجتماعی و عمومی حرفۀ خود را شناخته و از آثار سازمان خود بر محیط اجتماعی آگاه باشند. مدیران باید از جزءنگري و شیفتگی صرف به اهداف سازمانی خود دست بردارند(الوانی، 1378).اندیشمندان زیادي تلاش کردند تا چارچوبهاي نظري را جهت طراحی و ارزیابی نقش و اثرات سازمان در جامعه توسعه دهند اما یک عدم اجماع در معناشناختی، چارچوب ساختاري، گفتمان و همچنین ارزیابی در این خصوص دیده میشود که لازمست یک کانون و محوریتی جهت سامان به این تعدد معنایی، تعریف و شناسایی گردد. سازمان وجامعه هرکدام به سطح بالائی از مفاهیم ونظریات بنیادي دست یافته اند و زمان آن رسیده که با ایجاد تعامل میان این مقولات به اصول مسئولیت و پاسخگویی اجتماعی رسید. (جان ، 2006).

 

 

 

 

مدل های مسئولیت پذیری اجتماعی

مسئولیت پذیری اجتماعی دارای چندین مدل مختلف و رایج می باشد که در زیر هر کدام مورد بررسی قرار می گیرند

 

 

مدل ریچارد هیکس:
 ریچارد هیکس در یک تقسیم بندی، پاسخگویی را در شش بعد مورد بررسی قرار می دهد:

1-     پاسخگويي مديريتي: اين پاسخگويي در برابر مدير ارشد يا مدير بالادست صورت مي گيرد؛

2-    پاسخگويي سياسي: اين پاسخگويي در برابر نهادي است كه مشروعيت سياسي آن سازمان است؛

3-     پاسخگويي مالي: مديران سازمان در مقابل وجوهي پاسخگو هستند كه بابت اجراي طرح يا پروژه دريافت مي كنند؛ 

4-     پاسخگويي عمومي: مديران سازمان دولتي در برابر شهروندان يا نمايندگان منتخب آنان پاسخگو هستند؛

5-     پاسخگويي حرفه اي: در مقابل همكاران متخصص و حرفه اي خود پاسخگو هستند؛

6-     پاسخگويي قانوني:  اين پاسخگويي در برابر مراجع قضايي صورت مي گيرد.

 

 

در بين پاسخگويي هاي ذكر شده ، مبنا ي فلسفي مسئوليت اجتماعي، پاسخگويي و تعهد اخلاقي است كه اين تعهدات را مي توانيم به سه دسته تقسيم بندي كنيم :
الف – تعهدات اخلاقي فردي؛
ب – تعهدات اخلاقي سازماني؛
ج – تعهدات اخلاقي عمومي.
 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

2-1- مقدمه:    7
مسئولیت پذیری اجتماعی    9
2-2-1 مقدمه    9
2-2-2- تعاریف مختلف پیرامون مسئولیت پذیری اجتماعی    10
2-2-3- نظریات مسئولیت اجتماعی    13
2-2-4- تاریخچه مسئولیت پذیری اجتماعی    16
2-2-4-1- مسئولیت اجتماعی در سال های 1950 تا 1960    18
2-2-4-2- سال های 1970 تا 1980    22
2-2-4-3- 1990 به بعد    29
سیر تکامل CSR    35
2-2-5- آثار مثبت رعایت مسئولیت اجتماعی بر عملکرد و موفقیت سازمان    35
افزایش مشروعیت سازمان و اقدامات آن    35
التزام اخلاقی در توجه به اهمیت ذی نفعان    36
افزایش درآمد، سود آوری و بهبود مزیت رقابتی    36
استفاده از مزایای چندگانگی    37
کاهش هزینه های ناشی از کنترل    38
بهبود روابط، افزایش جو تفاهم و کاهش تعارضات    38
افزایش تعهد و مسئولیت پذیری بیشتر کارکنان    39
2-2-6- عوامل مهم مرتبط و وابسته به مسئولیت اجتماعی    40
2-2-7- حوزه های مختلف مسئولیت پذیری اجتماعی    40
2-2-8- شرکت های برتر در رعایت مسئولیت پذیری اجتماعی در سطح جهان    41
جدول 2-1) شرکت های برتر در رعایت مسئولیت پذیری اجتماعی در سطح دنیا بر گرفته از سایت اخلاقیات و کسب و کار    42
2-2-9- مدل های مسئولیت پذیری اجتماعی    42
2-2-9-1- فلمینگ در سال 2002 مسئولیت اجتماعی را دارای 4 بعد دانسته است که شامل:    43
2-2-9-2-    مدل مسئولیت اجتماعی ریچارد هیکس:    44
2-2-9-3-    مدل مسئولیت اجتماعی 4 بخشی کارول    45
2-2-9-4-    مدل مسئولیت اجتماعی دنیسون    46
2-2-9-5- مدل مسئولیت اجتماعی ارزیابی مسئولیت پذیری با توجه به ارزش های اسلامی    46
2-2-9-6- مدل مسئولیت اجتماعی بارکر    47
2-2-9-7-    مدل مسئولیت اجتماعی پورتر و کرامر    47
2-2-9-8- مدل مسئولیت اجتماعی وود    47
2-2-9-9- مدل مسئولیت اجتماعی مارک اورلیخی    48
2-2-9-10- مدل مسئولیت اجتماعی هاپکینز    48
2-2-9-11-  مدل مسئولیت اجتماعی چامیلا پریرا    49
2-2-9-12-    مدل مسئولیت اجتماعی 3C-SR    
تاثیر فرهنگ سازمانی بر مسئولیت پذیری اجتماعی    50
2-4-1- مقالات بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر مسئولیت پذیری اجتماعی    50
2-4-2- مدل تحقیق    52

منابع

  • خلاصه کتاب مدیریت راهبردی در رسانه از نظریه تا اجرا نوشته لوسی کونگ ترجمه دکتر علی اکبر فرهنگی

    خلاصه کتاب مدیریت راهبردی در رسانه از نظریه تا اجرا نوشته لوسی کونگ ترجمه دکتر علی اکبر فرهنگی خلاصه کتاب مدیریت راهبردی در رسانه از نظریه تا اجرا نوشته لوسی کونگ ترجمه دکتر علی اکبر فرهنگی رفتن به سایت اصلی…

  • پیش بینی تراوش در سد خاکی با مدل شبکه عصبی

    پیش بینی تراوش در سد خاکی با مدل شبکه عصبی علل خرابی سدهای خاکی پیش بینی تراوش از بدنه سد خاکی پیش بینی تراوش از بدنه سدهای خاکی با داده کاوی بکارگیری داده کاوی در پیش بینی تراوش از بدنه…

  • حسابرسی داخلی مبتنی بر ریسک و نقش آن در مدیریت ریسک بنگاه

    حسابرسی داخلی مبتنی بر ریسک و نقش آن در مدیریت ریسک بنگاه مدیریت ریسک حسابرسی داخلی مدیریت ریسک بنگاه حسابرسی داخلی مبتنی بر ریسک دانلود مقالات رشته حسابداری دانلود مقالات حسابداری خرید مقالات حسابداری سیستم همکاری در فروش فایل همکاری…

  • بررسی میزان و عوامل موثر بر رضایتمندی مشتریان بانک کشاورزی در استان خراسان رضوی

    بررسی میزان و عوامل موثر بر رضایتمندی مشتریان بانک کشاورزی در استان خراسان رضوی مشتری رضایتمندی مدل کانو بانک کشاورزی دانلود مقالات رشته مدیریت بازرگانی دانلود مقالات مدیریت بازرگانی عوامل موثر بر رضایتمندی مشتریان بانک سیستم همکاری در فروش فایل…

  • پاورپوینت آشنایی با حریم استحفاظی

    پاورپوینت آشنایی با حریم استحفاظی پاورپوینت آشنایی با حریم استحفاظی تعریف حریم استحفاظی ویژگی های حریم استحفاظی تعریف حریم استحفاظی با استفاده از ماده های قانونی GPS چیست GPS چگونه کار می کند از GPS چه استفاده در تعیین حدود…

  • جواب به سوال مهر رییس جمهور در باره فرصت های بعد از توافق هسته ای

    جواب به سوال مهر رییس جمهور در باره فرصت های بعد از توافق هسته ای جواب به سوال مهر رییس جمهور جواب به سوال مهر جواب به سوال مهر حسن روحانی جواب به سوال رییس جمهور جواب به سوال پرسش…

  • ارائه راهکار بهینه برای طراحی حفاری در حفاری های نفت و گاز ایران با توجه به ارزیابی روشهای موجود

    ارائه راهکار بهینه برای طراحی حفاری در حفاری های نفت و گاز ایران با توجه به ارزیابی روشهای موجود طراحی حفاری روشهای طراحی حفاری حفاری های نفت و گاز ایران روش بهینه برای طراحی حفاری روش بهینه انتخاب مته ارائه…

  • بزهکاری اطفال در حقوق کیفری ایران و ترکیه

    بزهکاری اطفال در حقوق کیفری ایران و ترکیه بزهکاری اطفال در حقوق ایران بزهکاری اطفال در ایران تاریخچه بزهکاری اطفال در ایران بزهکاری اطفال در قانون جدید عوامل بزهکاری اطفال کار تحقیقی بزهکاری اطفال بزهکاری اطفال در قانون مجازات جدید…

  • ضرورت برنامه تلفیقی در ایران و موانع موجود در سازماندهی تلفیقی برنامه های درسی

    ضرورت برنامه تلفیقی در ایران و موانع موجود در سازماندهی تلفیقی برنامه های درسی تلفیق در برنامه درسی برنامه‌های درسی تلفیقی سازمان دهی تلفیقی برنامه های درسی الگویی برای تدوین برنامه های درسی تلفیقی تلفیقی برنامه های درسی ضرورت برنامه…

  • بررسی تطبیقی زیبایی از منظر آراء فیلسوفان

    بررسی تطبیقی زیبایی از منظر آراء فیلسوفان نگرش فرانمایی رابطه هنر و زیبایی زیبایی از منظر فیلسوفان دانلود مقالات رشته هنر بررسی تطبیقی زیبایی از منظر آراء فیلسوفان خرید تحقیق رشته هنر سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش…