بررسی مدلها و مولفه های مدیریت دانش با تاکید بر ضرورت آن در سازمان

بررسی مدلها و مولفه های مدیریت دانش با تاکید بر ضرورت آن در سازمان

پایان نامه با موضوع مدیریت دانش
دانلود پایان نامه مدیریت دانش
پایان نامه مدیریت دانش doc
موضوع پایان نامه مدیریت دانش
بررسی مدلهای مدیریت دانش
بررسی مولفه های مدیریت دانش
مبانی زیر ساخت مدیریت دانش
ضرورت و اهمیت مدیریت دانش در سازمانها
موانع استقرار مدیریت دانش در سازمانها

رفتن به سایت اصلی

دانلود  پایان نامه مدیریت

بررسی مدلها و مولفه های مدیریت دانش با تاکید بر ضرورت آن در سازمان

 

 

 

 

 

مقدمه تحقیق مدیریت دانش:

ظهور فناوری اطلاعات نه تنها باعث ایجاد علاقه به نحوۀ دستیابی، ثبت و استخراج داده ها شده است، بلکه در مورد دانش و نحوه ی مدیریت آن نیز ایجاد علاقه می نماید (اصلانی و لوسانز ،2003). در اقتصادی که تنها اطمینان آن وجود عدم اطمینان است تنها منبع مطمئن پایداری در رقابت، دانش است (نوکادا ،1998). در حقیقت دانش مهم ترین منبع استراتژیک بوده و توانایی برای اکتساب و توسعه ی آن، باعث تسهیم آن شده و این مسئله در نهایت باعث ایجاد فوایدی برای تداوم قابلیت رقابت می شود (تیس ،1998). این مسئله بدان خاطر است که دانش ارزشمند باعث تقویت منابع سنتی و دارایی ها به صورتی جدید و متمایز شده و از این روی باعث ایجاد ارزش برای مشتریان می شود (غلامی،1386). 

 

توانایی خلق دانش خلاقانۀ امروزی، هستۀ اصلی دانش فردا را تشکیل خواهد داد (زاک ،1999). در سالهای اخیر تلاش های سازمانی بر روی مدیریت دانش معطوف بوده اند، این مدیریت یکی از مدیریت های کلیدی به شمار می رود (والشم و گوملی ،2001،1998). این مدیریت در بردارندۀ تمرکز بر روی دانش کارفرمایان در مورد مشتریان، رقبا، محصولات و خدمات در یک سازمان می باشد (گیبرت و همکاران ،2002). در ساده ترین شکل، مدیریت دانش در مورد تشویق مردم برای تسهیم اطلاعات، دانش، ایده ها برای ساخت محصولات و خدماتی با ارزش بالاتر می رود (پاکوتی ،2006). بنابراین دور نمای مدیریت دانش درون سازمان بوده و فایده و مزیت مدیریت دانش ایجاد رضایت مشتری از خدمات بهتر است (چیس ،1997). 

 

در دهه های اخیر(افرازه،1384) سازمان ها، شاهد تغییرات اساسی در زمینه های ساختار، کارکرد و سبک های مدیریتی خویش بوده اند. سازمان های نوین، اهمیت بیشتری جهت درک، انطباق پذیری و مدیریت تغییرات محیط پیرامون قایل شده و در کسب و بکارگیری دانش و اطلاعات روزآمد به منظور بهبود عملیات و ارائه خدمات و محصولات مطلوب تر به مشتریان پیشی گرفته اند. چنین سازمان هایی نیازمند بکارگیری سبک جدیدی از مدیریت بنام “مدیریت دانش” هستند. هر چند دانش به خودی خود یک منبع محسوب می شود، طریقی که این دانش مدیریت شده و مورد استفاده قرار می گیرد بر کیفیت خدماتی که می تواند از هر یک از منابع متعلق به موسسه عاید گردد، موثر است.

 

 بنابراین مدیریت دانش نقش حمایتی مهمی در موسسه ایفا می نماید (دروچ ،2005). لذا هدف عمده مدیریت دانش ایجاد و سازمان دهی محیطی است که در آن افراد دانش خود را توسعه داده، با یکدیگر تبادل نموده، دانش دیگران را با دانش خود ترکیب کرده و نهایتآ آن را بکار بندند. این کاربرد دانش به نوبه خود به نوآوری در سازمان منجر خواهد شد. از این رو است که مدیرت دانش غالبآ به عنوان منبع و مرجع اصلی نوآوری شناخته شده است و از الزامات اساسی فرآیند نوآوری در سازمان محسوب می شود (دو پلیسس ،2005). دانش‌ همان‌ صورت‌ ذهنی‌ایده‌ها، واقعیتها، مفاهیم‌، داده‌ها و تكنیك های ‌ثبت‌ شده‌ در حافظه‌ انسان‌ است‌که از مغز انسان‌ سرچشمه‌ می‌گیرد و مبتنی‌ بر اطلاعاتی‌ است‌ كه‌ با تجربه‌، باورها و ارزشهای‌ شخصی‌، همراه‌ با تصمیم‌ و عمل ‌وی‌، دگرگون‌ و بارور می‌شود (میرزابیگی،1384). اگر سازمانها به دقت به مقوله استفاده از دانش توجه كنند به این نكته پی خواهند برد كه میزان دانش موجود در سازمان آنها بیشتر از آن چیزی است كه خود تشخیص می دهند (نی چانی، 2010).

 

در این نوشتار  بررسی مدلها و مولفه های مدیریت دانش با تاکید بر ضرورت آن در سازمان  بصورت کامل و جامع مورد بررسی قرار می گیرد

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

2-1- مقدمه 4

2-2- تعاریف و مبانی نظری  مدیریت دانش 5

2-2-1- تعریف دانش 7

شکل (2- 1): زنجیره داده تا خرد (حسن زاده،1386) 13

شکل (2-2): تبدیل داده به دانش (رادینگ،1382) 14

2-2-3- انواع دانش 14

2-2-4- چرخه دانش 18

شکل(2-3) – چرخه دانش 19

2-2-5- تعریف مدیریت دانش: 19

2-2-6- تاریخچه مدیریت دانش 23

جدول (2-1)- تاریخچه مدیریت دانش 24

2-2-7- فرآیند مدیریت دانش و مراحل  مدیریت دانش 25

جدول (2-2)- مراحل مدیریت دانش از دیدگاه کارایانیس 26

2-2-7-1- پردازش دانش 27

2-2-7-2- انتقال دانش  29

2-2-8- تسهیم دانش 30

ماناسکو(2000) چهار مرحله را برای مدیریت دانش شناسایی کرده است: 33

شکل (2-4)- سیستم مدیریت دانش و مولفه های به هم پیوسته آن 37

2-2-9- اصول مدیریت دانش 37

2-2-10- مزایای مدیریت دانش 38

2-2-11- مدل های مدیریت دانش 40

2-2-11-1- مدل هیکس  40

شکل (2-5) – مدل هفت سی (خوانساری،1384) 42

شکل(2-8) : مدل پایه های ساختمان مدیریت دانش (پرابست و همکاران،2002). 47

جدول 2-3- مراحل و ابزار مدل پایه های ساختمان مدیریت دانش 49

جدول (2-4)- مروری بر مدل های اصلی مدیریت دانش (افرازه،1384) 51

2-2-12- مبانی زیر ساخت مدیریت دانش 52

شکل 2-9 : مبانی زیرساخت مدیریت دانش (سیوان،2000). 53

2-2-13- ضرورت و اهمیت مدیریت دانش در سازمان ها 55

2-2-15- موانع استقرار مدیریت دانش در سازمانها 57

2-2-15-2- عوامل سازمانی 57

2-3- پیشینه تحقیق مدیریت دانش  60

2-6-1- پژوهش های خارجی 60

جدول (2-10)- مطالعات انجام شده بر فاکتورهای موفقیت و ریسک مدیریت ارتباط با مشتری وعملکرد آن 62

2-6-2- پژوهش های داخلی 63

فهرست منابع 69

منابع لاتین : 71

 

  • بررسی تقنین در فقه امامیه و تاکید بر نظام قضایی افغانستان

    بررسی تقنین در فقه امامیه و تاکید بر نظام قضایی افغانستان تقنین در فقه امامیه اصول ماهوی تقنین تدوین فقه شریعت اسلام تقنین در نظام حقوقی افغانستان اشکالات قانونی کردن شریعت تقنین از نگاه شیعه دانلود تحقیق تقنین دانلود تحقیق…

  • مقایسه شرطی سازی ارزشی و شرطی سازی پاولفی و بررسی رویکردها و کاربردهای آن

    مقایسه شرطی سازی ارزشی و شرطی سازی پاولفی و بررسی رویکردها و کاربردهای آن شرطی سازی ارزشی شرطی سازی پاولفی رویکردهای نظری شرطی سازی ارزشی کاربردهای شرطی سازی ارزشی مقایسه شرطی سازی ارزشی و شرطی سازی پاولفی پایان نامه شرطی…

  • بررسی روند سازماندهی کالا در انبار

    بررسی روند سازماندهی کالا در انبار انبارداری در کارخانه اصول مدیریت انبار در کارخانه اصول انبارداری در کارخانجات اصول انبارداری و مدیریت در کارخانه کاشی و سرامیک دانلود پایان نامه انبار دانلود پایان نامه انبارداری بررسی روند سازماندهی کالا در…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق تاب آوری

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق تاب آوری مبانی نظری تاب آوری پیشینه تحقیق تاب آوری پیشینه پژوهش تاب آوری فصل دوم پایان نامه تاب آوری مبانی نظری تاب آوری تحصیلی پیشینه تاب اوری پیشینه تحقیق تاب آوری پیشینه پژوهش تاب…

  • پرسشنامه استاندارد مهارت مدیریت زمان

    پرسشنامه استاندارد مهارت مدیریت زمان پرسشنامه مدیریت زمان دانلود پرسشنامه مدیریت زمان پرسشنامه مدیریت زمان کوئین پرسشنامه مدیریت زمان خاکی و مقیمی پرسشنامه استاندارد مدیریت زمان پرسشنامه مهارت مدیریت زمان پرسشنامه میزان مهارت مدیریت زمان در جوانان پرسشنامه میزان مهارت…

  • خودروی برقی و طراحی یک سیستم گیربکس برای پیکان برقی

    خودروی برقی و طراحی یک سیستم گیربکس برای پیکان برقی خودروی برقی سیستم انتقال قدرت نحوه تامین انرژی و عملكرد خودروی برقی طراحی یک سیستم گیربکس برای پیکان برقی خودروی برقی و طراحی یک سیستم گیربکس برای پیکان برقی دانلود…

  • مقاله ترجمه شده رشته اقتصاد با عنوان عرضه محصول به محض تولید و تحویل محصول و تامین این زنجیره

    مقاله ترجمه شده رشته اقتصاد با عنوان عرضه محصول به محض تولید و تحویل محصول و تامین این زنجیره ‎الگوریتم ژنتیک مدیریت تامین زنجیره فناوری هوشمند تحویل پیوسته همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروشگاه ساز فایل مقاله ترجمه…

  • رویکردهای مختلف مدل سازی ارزیابی ریسک حسابرسی

    رویکردهای مختلف مدل سازی ارزیابی ریسک حسابرسی ریسک حسابرسی تصمیم مدل سازی شده رویكردهای مدل سازی تصمیم مدل سازی ارزیابی ریسک حسابرسی رویکردهای مختلف مدل سازی ارزیابی ریسک حسابرسی مدل سازی ارزیابی ریسك حسابرسی استفاده از یك مشتق دیگر بجای…

  • رابطه خودکارآمدی و اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان

    رابطه خودکارآمدی و اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان پایان نامه خودکارآمدی تحصیلی دانلود پایان نامه خودکارآمدی پایان نامه اهمال کاری پایان نامه اهمال کاری تحصیلی تاثیر خودکارآمدی بر اهمال کاری تحصیلی اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان رابطه خودکارآمدی…

  • بررسی ترتیبات امنیتی در خلیج فارس

    بررسی ترتیبات امنیتی در خلیج فارس نظام امنیتی خلیج‌فارس ترتیبات امنیتی خلیج فارس ترتیبات امنیتی منطقه خلیج فارس بررسی ترتیبات امنیتی منطقه خلیج فارس ترتیبات امنیتی منطقه خلیج فارس سیر تحولات امنیتی منطقه خلیج فارس تحولات امنیتی منطقه خلیج فارس…