بررسی ارتباط میان یادگیری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمانهای دولتی

بررسی ارتباط میان یادگیری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمانهای دولتی

عمکرد سازمان
یادگیری سازمانی
رفتار شهروندی سازمانی
رابطه یادگیری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی
بررسی ارتباط میان یادگیری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمانهای دولتی
دانلود پایان نامه کارشناسی‌ارشد رشته مدیریت تحول

رفتن به سایت اصلی

پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش مدیریت تحول

بررسی ارتباط میان یادگیری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمانهای دولتی استان چهارمحال و بختیاری

 

 

 

مقدمه

در 15 سال گذشته تحقیقات زیادی در موضوع رفتار شهروندی سازمانی صورت گرفته است. این واژه اولین بار در سال 1983 توسط ارگان و همكارش مطرح شد(ارگان؛ 1983). مبنای این مطرح شدن به مفاهیمی از قبیل ” تمایل به همكاری  “(بارنارد؛ 1938) و نیز تمایز بین عملكرد قابل اعتماد نقش و ” رفتارهای نوآورانه و خودجوش  ” (كتز و كاهن؛ 1987) برمی گردد.

 

در ابتدا تحقیقات عمدتا در راستای شناخت رفتارهایی بود كه با وجود تاثیر آشكار بر عملكرد سازمان ها، در سیستم های ارزیابی عملكرد جدا از محدوده شغل ملاحظه می شد. البته به تدریج همراه با توسعه مفهوم رفتار شهروندی سازمانی مشخص شد كه تمایز میان فعالیت های درون حوزه شغل و خارج از حوزه شغل چندان مشخص و آشكار نیست. لذا باید رفتار شهروندی سازمانی را به طور انعطاف پذیر تعریف كرد.

 

یكی از تعاریف اولیه كه مورد قبول بسیاری از محققان قرار گرفته است، توسط ارگان (1988) مطرح شده است: 

” رفتار شهروندی سازمانی شامل رفتار های اختیاری  كاركنان است كه جزء وظایف رسمی آنها نیست و مستقیما توسط سیستم رسمی پاداش سازمان در نظر گرفته نمی شود ولی میزان اثر بخشی كلی سازمان را افزایش می دهد. “)ارگان؛ 1988)

 

متغیر دیگری كه در این تحقیق به آن پرداخته خواهد شد یادگیری سازمانی می باشد. یكی از كاملترین تعاریفی كه در مورد یادگیری ارائه شده است یادگیری را فرایند یافتن خطا و اصلاح آن می داند. در فصل دوم به صورت مفصل به تشریح این دو متغیر و ارتباط میان آنها خواهیم پرداخت. اما فصل اول این تحقیق شامل مطالب ذیل خواهد بود: بیان مسئله تحقیق؛ اهمیت و ضرورت تحقیق؛ اهداف و فرضیات تحقیق؛ روش های تحقیق و تجزیه و تحلیل اطلاعات و نهایتا زمان بندی تحقیق مشخص خواهد شد.

 

 

کلمات کلیدی:

كاركنان

عمکرد سازمان

یادگیری سازمانی

رفتار شهروندی سازمانی

 

 

 

 

2-1- بیان مسئله پژوهش

در مقدمه ذكر شد كه رفتار شهروندی سازمانی شامل رفتار های اختیاری  كاركنان است كه جزء وظایف رسمی آنها نیست و مستقیما توسط سیستم رسمی پاداش سازمان در نظر گرفته نمی شود ولی میزان اثر بخشی كلی سازمان را افزایش می دهد. نكته دیگر اینكه احتمالا پیش بینی و ارزش گذاری این رفتارها به كمك معیار هایی كه به نگرش ها و حالات كاركنان توجه می كنند، بهتر از معیار های متداول ارزیابی عملكرد است ، چراكه جنبه ارادی و اختیاری این رفتارها بسیار برجسته تر رفتارهای عادی یك شغل است. همچنین اثرات مفید رفتار شهروندی سازمانی بر زمینه های اجتماعی، روانشناسی، سازمانی، و سیاسی یك سازمان با ارزش تر از اثرات آن بر شاخص های كمی و عملكردی است)فار؛ 2004)

 

درباره ابعاد رفتار شهروندی سازمانی هنوز یك توافق واحد بین محققان وجود ندارد. برای مثال ابعادی نظیر رفتارهای كمك كننده، رادمردی و گذشت، وفاداری سازمانی، پیروی از دستورات، نوآوری فردی، وجدان، توسعه فردی، ادب و ملاحظه، فضیلت مدنی، نوع دوستی و … در تحقیقات مختلف به عنوان ابعاد شكل دهنده رفتار شهروندی سازمانی مورد توجه قرار گرفته اند. همچنین بعضی محققان بین رفتارهای شهروندی در رابطه با دیگر افراد و نیز در رابطه با كل سازمان تفاوت قائل شده اند.)پاداسكف؛ 2000).

 

ابعادی كه بیشترین توجه را میان محققین به خود جلب كرده اند عبارتند از:

نوع دوستی(فداكاری) ، وجدان(وظیفه شناسی) ، ادب وملاحظه(توجه و احترام) ، راد مردی و گذشت(پایداری و تحمل پذیری) ، فضیلت مدنی(مشاركت مدنی) 

این پنج بعد توسط ارگان در سال 1988 مطرح شدند و پاداسكف و همكارانش در سال 1990 با كمك روش تحلیل عاملی برای هركدام از این پنج بعد، مقیاس سنجش استانداردی ایجاد كردند كه این مقیاس ها در سالهای بعد برای سنجش رفتار شهروندی سازمانی مورد استفاده بسیاری از محققان قرار گرفته است. (ارگان؛ 1988 و پاداسكوف؛ 1990).

 

 

 

 

 

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1) مقدمه       2

1-2) بیان مسئله 3

1-3) اهمیت موضوع تحقیق 5

1-4) ضرورت انجام تحقیق 7

5-1) اهداف پژوهش 7

6-1) فرضیه های پژوهش 8

7-1) روش انجام پژوهش 8

8-1) قلمرو تحقیق 9

9-1) جامعه آماری تحقیق 8

1-10) نمونه آماری 9

1-11) روشهای نمونه گیری 9

1-12) روش تجزیه و تحلیل داده ها 9

1-13) روشهای مورد نظر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه ها 9

1-14) متغیرهای تحقیق 10

1-15) تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی تحقیق 10

1-16) زمان بندی پروژه 11

فصل دوم: مبانی نظری

مقدمه 13

2-1-1) بخش اول: یادگیری سازمانی 15

2-1-2) توپولوژی رویكردهای مطالعه در حوزه یادگیری سازمانی 17

2-1-3) یادگیری فردی 18

2-1-4) یادگیری سازمانی 24

2-1-5) مهارت های یادگیری 27

                            2-1-5-1) تفكر سیستمی 28

                               2-1-5-2) مدلهای ذهنی 29

                            2-1-5-3)  شایستگی شخصی 29

                               2-1-5-4)یادگیری خود هدایتی 30

                               2-1-5-5)گفتمان 30

2-1-6) سازمان یادگیرنده 31

2-1-7) قابلیت یادگیری 32

2-1-8) معماری سازمان یادگیرنده 35

2-1-9) ابزارها؛ تئوری ها و مدل های سازمان یادگیرنده 36

2-1-10)موانع یادگیری 39

                2-1-10-1) اطلاعات اریب 39

                 2-1-10-2) خطا در تفسیر 39

                 2-1-10-3) ناتوانی در اقدام 40

                 2-1-10-4) ناتوانی كوری 40

                  2-1-10-5) ناتوانی حل سرانگشتی مسائل 40

                  2-1-10-6)  ناتوانی فقدان تنوع 40

                  2-1-10-7) ناتوانی همبستگی قوی 41

                2-1-10-8)  ناتوانی معلولیت 41

                 2-1-10-9)   ناتوانی یادگیری خرافی 41

                  2-1-10-10) ناتوانی انتشار ناكارامد 41

2-1-11)سبكهای یادگیری 42

2-1-12) مولفه های یادگیری سازمانی 44

2-1-13)تشریح مولفه های یادگیری سازمانی مورد استفاده درتحقیق براساس مدل دیانی 50

2-1-14) جمع بندی یادگیری سازمانی 53

رفتار شهروندی سازمانی 54

 2-2-1) مقدمه (تعاریف و تاریخچه ) 55

2-2-2) انواع رفتار شهروندی 57

2-2-3) ابعاد رفتار شهروندی سازمانی 59

                   2-2-3-1) فداكاری 59

                   2-2-3-2) توجه و  احترام 60

                   2-2-3-3) وظیفه‌شناسی 60

                   2-2-3-4)پایداری یا تحمل پذیری 60

                   2-2-3-5) مشاركت مدنی 62

2-2-4) عوامل تاثیرگذار بر رفتارشهروندی سازمانی 62

2-2-5) چگونه رفتار شهروندی بر عمکرد سازمان تاثیر می گذارد؟ 63

2-2-6) سرمایه اجتماعی به عنوان مزیت رقابتی 64

              2-2-6-1) ابعاد سرمایه اجتماعی 64

                                2-2-6-1-1) بعد ساختاری سرمایه اجتماعی 64

                                2-2-6-1-2)بعد ارتباطی سرمایه اجتماعی 64

                                2-2-6-1-3)بعد شناختی سرمایه اجتماعی 65

               2-2-6-2) الگوی ارتباط رفتارشهروندی و توسعه سرمایه اجتماعی و تاثیر آن در عملکرد سازمانی 65

2-2-7) عواملی كه شهروندی كاركنان را ارتقاء و پرورش می‌‌دهند: 69

                     2-2-7-1) رضایت شغلی 69

                     2-2-7-2)رهبری تحول آفرین 69

                     2-2-7-3) درگیری شغلی و شغل‌ها و مأموریتهای جذاب 69

                     2-2-7-4) حمایت سازمانی 70

                     2-2-7-5) عدالت سازمانی 70

                     2-2-7-6)خصوصیات و خصلت‌های شخصی كاركنان 72

2-2-8) سیاست و اقدامات سازمانی كه رفتار شهروندی را تشویق و ترغیب می‌كنند 73

                  2-2-8-1) استخدام و جذب 73

                  2-2-8-2)آموزش و توسعه 73

                  2-2-8-3)ارزیابی عملكرد و جبران پرداخت 74

                  2-2-8-4) سیستم‌های غیر رسمی رفتار شهروندی را تشویق و ترغیب می‌كنند 74

                  2-2-8-5)پیوند و روابط بین فردگرایی, جمع‌گرایی و رفتار شهروندی سازمانی 77

2-2-9) رفتارهای ضد شهروندی  و عوامل موثر بر آن 79

                  2-2-9-1) رفتارهای ضد شهروندی 79

                  2-2-9-2)عوامل تاثیر گذار بر رفتار ضد شهروندی در محیط های فروش 80

                                   2-2-9-2-1)عدالت سازمانی 80

                                  2-2-9-2-2)رقابت های درون موسسه 81

                                  2-2-9-2-3)استرس شغلی 82

                                  2-2-9-2-4)تناسب سازمانی 82

                                  2-2-9-2-5)حیطه كنترل 83

                                  2-2-9-2-6)درون گرائی 83

                                  2-2-9-2-7) خودكنترلی 84

2-2-10) جنبه‌های منفی رفتار شهروندی (كنترل و مهار برخی از دامهای بالقوه رفتار شهروندی سازمانی) 85

                  2-2-10-1) شهروندی و مدیریت تسخیر احساسات 85

                  2-2-10-2)هزینه‌های بالقوه رفتار شهروندی 85

                  2-2-10-3)شهروندی افزاینده (روز افزون) 86

2-2-11) روابط بین شهروندی عادی و رفتار شهروندی 86

2-2-12) آیا شهروندان خوب عادی, شهروندان خوب سازمانی را بناء می‌كنند؟ 87

2-3) بررسی ارتباط میان یادگیری سازمانی و رفتار شهروند سازمانی   89

2-4) پیشینه تحقیق 92

 

 

منابع و مآخذ

 منابع فارسی

  منابع انگلیسی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • عملکرد شغلی کارکنان و عوامل موثر بر آن

    عملکرد شغلی کارکنان و عوامل موثر بر آن عملکرد شغلی عملکرد شغلی کارکنان عوامل موثر بر عملکرد شغلی اهمیت نیروی انسانی در سازمان مدل نظری عملکرد شغلی کارکنان تحقیق عملکرد شغلی کارکنان رفتن به سایت اصلی دانلود تحقیق رشته مدیریت…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق استراتژی های منابع انسانی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق استراتژی های منابع انسانی مبانی نظری استراتژی های منابع انسانی دانلود مبانی نظری استراتژی های منابع انسانی دانلود پیشینه تحقیق استراتژی های منابع انسانی پیشینه تحقیق استراتژی های منابع انسانی ادبیات نظری استراتژی های منابع…

  • بررسی تاثیر آی تی بر شکل گیری سازمان های اطلاعاتی و توسعه دانایی محور در فرآیند جهانی شدن

    بررسی تاثیر آی تی بر شکل گیری سازمان های اطلاعاتی و توسعه دانایی محور در فرآیند جهانی شدن جامعه اطلاعاتی توسعه دانایی محور فن آوری اطلاعات جهانی شدن دانلود پایان نامه رشته مدیریت دانلود پایان نامه مدیریت بررسی تاثیر فناوری…

  • پروپوزال ارزیابی رابطه یادگیری سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی

    پروپوزال ارزیابی رابطه یادگیری سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی یادگیری سازمانی رفتار شهروندی سازمانی یادگیری سازمانی در سازمانهای دولتی رفتار شهروندی سازمانی در سازمانهای دولتی رابطه یادگیری سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی پروپوزال رابطه یادگیری سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی…

  • پایان نامه کارشناسی رشته ایمنی با عنوان سیستم‌های اعلام حریق

    پایان نامه کارشناسی رشته ایمنی با عنوان سیستم‌های اعلام حریق حریق رعایت اصول ایمنی سیستم‌ اعلام حریق انواع سیستم‌های اعلام حریق خرید پایان نامه کارشناسی رشته ایمنی فروش پایان نامه کارشناسی رشته ایمنی سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در…

  • رشد نانولوله های كربنی بر پایه نانوكاتالیست اكسیدهای فلزی به روش پلاسما CVD؛ PECVD

    رشد نانولوله های كربنی بر پایه نانوكاتالیست اكسیدهای فلزی به روش پلاسما CVD؛ PECVD رشد نانولوله های كربنی نانوكاتالیست اكسیدهای فلزی روش پلاسما CVD؛ PECVD رشد نانولوله های كربنی بر پایه نانوكاتالیست اكسیدهای فلزی رشد نانولوله های كربنی بر پایه…

  • داده کاوی و روشهای آن

    داده کاوی و روشهای آن روشهای داده کاوی انواع روشهای داده کاوی روشهای مختلف داده کاوی مقایسه روشهای داده کاوی طبقه بندی روشهای داده کاوی روش های داده کاوی چیست؟ تکنیک های داده کاوی تکنیک های داده کاوی چیست انواع…

  • شناخت فرهنگ وقف و تاثیرات خوب آن بر توسعه اقتصادی پایدار

    شناخت فرهنگ وقف و تاثیرات خوب آن بر توسعه اقتصادی پایدار شناخت فرهنگ وقف توسعه اقتصادی پایدار تاثیرات فرهنگ وقف بر توسعه اقتصادی پایدار دانلود پایان نامه وقف دانلود پایان نامه توسعه اقتصادی پایدار پایان نامه اثرات وقف بر توسعه…

  • مبانی نظری پیش بینی تراوش در سد خاکی با مدل شبکه عصبی

    مبانی نظری پیش بینی تراوش در سد خاکی با مدل شبکه عصبی علل خرابی سدهای خاکی پیش بینی تراوش از بدنه سد خاکی پیش بینی تراوش از بدنه سدهای خاکی با داده کاوی بکارگیری داده کاوی در پیش بینی تراوش…

  • بررسی نظرات مختلف در باب شخصیت زن و تفاوت آن با مرد از نگاه اسلام و پیامبر

    بررسی نظرات مختلف در باب شخصیت زن و تفاوت آن با مرد از نگاه اسلام و پیامبر تفاوت شخصیت زن با مرد شخصیت زن از نگاه پیامبر شخصیت زن از نگاه اسلام نظرات مختلف در باب شخصیت زن دانلود پایان…