اصول اخلاقی معاصر در روزنامه نگاری و بررسی نمونه های جهانی آیین نامه های اخلاقی

اصول اخلاقی معاصر در روزنامه نگاری و بررسی نمونه های جهانی آیین نامه های اخلاقی

اخلاق رسانه ای
اصول اخلاقی روزنامه نگاری
جرایم مطبوعاتی و رسانه ای
نمونه های جهانی آیین نامه های اخلاقی
دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رسانه و علوم ارتباطات
اصول اخلاقی معاصر در روزنامه نگاری
دانلود پایان نامه ارشد رسانه و علوم ارتباطات

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته رسانه و علوم ارتباطات

اصول اخلاقی معاصر در روزنامه نگاری و بررسی نمونه های جهانی آیین نامه های اخلاقی

 

مقدمه : 

با آنکه جوامع انسانی اختلافاتی بر سر مذهب و عقیده دارند، در برخی از ارزش ها مشترکند. شاید بتوان گفت این ارزش ها وجه مشترک همه انسان هاست؛ وجهی که امکان می دهد انسان، انسان باقی مانده و بتواند با همدیگر زندگی نماید. اخلاقیات هستة این ارزش هاست. هر چند فلسفة اخلاق همه جوامع همانند نبوده و هر مکتب بر اساس فلسفة عام خود دارای مبانی خاصی برای اخلاق است، اما برخی ارزش ها تقریبا در همه نقاط جهان و برای هر جامعة مذهبی یا غیر مذهبی، ایدیولوژیک یا غیر ایدیولوژیک، توسعه یافته یا توسعه نیافته- مشترکند و همگان در مقام نظر و عمل به آن احترام می گذارند چنانچه، عدالت (در معنای وسیع آن)، امانت، مهرورزی، راستگویی، درستکاری، همنوع دوستی و … از جمله این ارزش های اخلاقی مشترک بین تمام ملل جهان است.

 

 اخلاق ستون دین و خیمة اجتماع است، هیچ جامعه نمی تواند در صلح و آبادانی زندگی نماید، جز آنکه حکمرانان و مردمان آن به ارزش های اخلاقی پایبند باشند. دین برای استمرار یک جامعه ضروریست؛ اما تاریخ نمونه های متعددی از جوامع غیردینی را نشان داده است، چنانکه سخنی از حضرت علی(ع) است که می گوید: (حکومت با کفر باقی می ماند، اما با ظلم باقی نمی ماند)، پس جامعة بدون ایدیولوژی شاید حتا بهتر از دیگر جوامع از امنیت و آبادانی برخوردار باشد، اما بدون اخلاق نمی توان مانع فروپاشی اجتماعی و سیاسی شد.

متون آموزشی مربوط به ارتباط تجاری و فنی عموماً رویکرد اصول گرا به موضوع دارند؛ ولی در متون آموزش دهندة ارتباطات میان فردی نگاهی غیر اصول گرا یا نسبی گرا به اخلاق ارتباطی دیده می‌شود.

دخالت عوامل اجتماعی (یعنی سیاست و اقتصاد و فرهنگ) و عوامل آموزشی و حرفه‌ای در نگاهی به اصول و موازین اخلاقی ارتباطات، رسانه‌ها و به طور خاص روزنامه‌ها به خوبی اهمیت و پیچیدگی، در یافتن پاسخ به پرسشهای مطرح شده در ابتدای این نوشته را نشان می‌دهد. در یک نکته، جهت گیری اخلاقی در فعالیت  ژورنالیزم تابع دیدگاه‌ها و ایدیولوژی‌های جوامع مختلف و مواد، مراکز و نحوة آموزش اصول اخلاقی در کار ارتباطات است. فعالیت در عرصة ژورنالیزم، به عنوان یک حرفه، مسایل اخلاقی بسیاری را بر می‏انگیزد، اما اینکه اخلاق در ارتباطات چه موضوعاتی را تحت پوشش می‏دهد؟ بهتر است به دید عمیق پاسخی را به این پرسش تهیه کرد.

 

 این موضوعات متعدد هستند و ممکن است بر سر آنها در میان کارشناسان و صاحب نظران این حوزه و در کتابها و مقالات منتشر شده راجع به موضوع، توافق کامل وجود نداشته باشد؛ ولی مواردی که اهمیت بیشتری داشته و بیشتر از پیش  مورد بحث قرار گرفته اند، عبارتند از؛ کنترول و نظارت مستقیم و غیرمستقیم بر انتشار خبر و اطلاعات، تضاد حقیقت با سایر موضوعات، همگونی و ناهمگونی اصول اخلاقی با قانون؛ البته هر یک از‏این عناوین، موضوعات فرعی دیگری را در بر می‌گیرد و به قدری گسترده و پیچیده است که می‏شود در بارة هر یک چندین کتاب نوشت.

 

منظور از کنترول و نظارت مستقیم و غیرمستقیم بر انتشار خبر و اطلاعات، جلوگیری از انتشار خبر و یا مواخذه، تهدید و تطمیع رسانه ها و ژورنالیستان پس از انتشار خبر به منظور اصلاح مطالب منتشر شده، عذرخواهی اجباری رسانه و ژورنالیستان شده، چاپ اجباری پاسخ مطالب منتشر شده و یا خط‌دهی به رسانه برای آینده و قبول خودسانسوری است. این کنترول و نظارت ممکن است از ناحیة دولت و سازمان‌های وابسته، شرکت‌های اقتصادی قدرتمند و یا احزاب و گروه‌های فشار صورت گیرد.اگر چه حقیقت و گفتن حقیقت به خودی خود و صرف نظر از سایر عوامل بسیار ارزشمند است و می‌تواند شعار روز ژورنالیستان باشد، ولی همین ارزش ممکن است با سایر ارزش‌های اجتماعی و حرفه‌ای تعارض پیدا کند و انتخاب یکی از آنها یک مسالة اخلاقی را آشکار کند. گفتن حقیقت ممکن است با منفعت و مصلحت عمومی، تاثیر اصلاحی آن، حفظ حریم خصوصی، و احترام به سلیقه و ذایقة فرهنگی خوانندگان تضاد داشته باشد.

 

 

 

کلمات کلیدی:

اخلاق رسانه ای

اصول اخلاقی روزنامه نگاری

جرایم مطبوعاتی و رسانه ای

نمونه های جهانی آیین نامه های اخلاقی

 

 

 

هدف تحقیق:

توجه به اخلاق در رسانه ها یا اخلاقیات ویژة رسانه ها را جدیت می بخشند. توجه به لوازم و تبعات موادی که در رسانه ها عرضه می‏شوند (خشونت و جرم) ایجاد فضای پر از تفاهم میان کارشناسان و صاحب نظران و نیز کارگزاران و مردم، همچنین رعایت برخی حریم ها (حریم حقوق فردی و شأن و منزلت افراد) هیچ یک بدون اخلاق قابل تحقق نیستند. حتا اگر قوانین رسانه ها به اندازةکافی گویا باشند، رعایت برخی از اصول اخلاقی توسط رسانه ها همچنان ضرورت دارد. نه حقوق می‏تواند جای اخلاق را بگیرد و نه اخلاق قادر است بر جایگاه حقوق بنشیند.

 

 این دو مکمل یکدیگرند. نظام حقوقی معمولاً پس از وقوع جرم دخالت می‏کند و پیش از آن نقش اخطار دهنده دارد، ولی اخلاق به صورت یک نیروی ارادی و خود آگاه در درون خود افراد عمل می‏کند.روی این مسأله که رسانه‏ها چطور می‏توانند در نشر وپخش برنامه و نشر ستون های اخباری و روزنامه‏ای اخلاقی عمل کنند لازم دیده شد تا پایان نامه ای را در مورد اصول اخلاقی ارتباطات به گونة تحقیقی رویدست گیرم که بی گمان هدف محوری این اثر برملا ساختن و شناختاندن اصولی است که ژورنالیستان را در عرصة فعالیت های شان به وجه احسن یاری رساند.  

حقوق رسانه‌ها دیگر اصطلاحی ناشناخته نیست.

 

 ژورنالیستان و همه كسانی كه در سایر انواع رسانه‌ها به فعالیت حرفه‌ای مشغول هستند، پذیرفته‌اند كه باید در چارچوب ضوابطی حركت كنند كه قانونگذاران ترسیم كرده‌اند، اما هنوز هم «اخلاق رسانه‌ها» اصطلاحی است برای برخی ناشناخته و حتا تعجب‌آمیز. مفهوم اصول اخلاق رسانه‌ ها مقصود از اصول اخلاق رسانه‌ها مجموعه قواعدی است كه باید دست‌اندركاران رسانه‌ها داوطلبانه و براساس ندای وجدان و فطرت خویش در انجام كار حرفه‌ای رعایت كنند؛ بدون آن‌كه الزام خارجی داشته باشند یا در صورت تخلف دچار مجازاتهای قانونی گردند. 

 

 

 

 

فهرست مطالب

مقدمه : 7

هدف تحقیقResearch Target: 15

اهمیت تحقیق :Research Importance 16

طرح مسألهFeature Problem: 19

چارچوب نظری تحقیق:Frame Work Of Research : 20

محدود یت های تحقیق Research Limitation : 21

 

فصل نخست:مفاهیم کلیدی پژوهش Key Points of Research 24

عرف چیست؟ قانون کدامست؟ What is Tradition & which is Law? 32

عرف چیست؟What is Tradition? 32

رابطه بین قانون و عرف: Relation between Law & Tradition 34

از عرف اخلاقی تا اخلاق عرفی: 36

نسبت بین عرف و اخلاق چیست؟ What is the relation between Tradition and Ethics? 37

رویة قضایی:Jurisprudence 38

نظم اجتماعی: Public Order 42

 

فصل دوم:نگاه گذرا به اخلاق حرفه ای و حرفه ژورنالیزم 55

اخلاق كاری و ابعاد آن: 56

تعهد و تعهد كاری: 57

ژورنالیزم Journalism: 58

ژورنالیزم شغل است یا حرفه؟ 58

راهکارهای حرفه‏ای شدن ژورنالیست 61

عناصر متشكله تعریف قانونی ژورنالیست 66

ژورنالیست حرفه‏ای از دیدگاه برخی از کشورها 72

هندوستان: 74

بنگلادش: 74

الجزایر: 75

سوریه: 75

ایران 76

افغانستان: 77

آیا ژورنالیزم، حرفه‌ی خاص است؟ 77

الف. وظایف فنی ژورنالیستان 78

اصول ۹ گانه ژورنالیزم 82

اساس تحقیق موسسه «پیو» به 82

اخلاق و اصول اخلاقی 87

 

فصل سوم:تاریخچه و پس منظراخلاق رسانه ای 95

رسانه ها و اخلاق 98

روابط دو سویه رسانه و اخلاق 102

دامنة تأثیر اخلاق رسانه‏ای 103

رابطه حقوق و اخلاق 106

ویژگیهای قاعدة حقوقی 108

تفاوت دستورهای حقوقی و اخلاقی 109

تفکیک مرز حقوق و اخلاق 113

اخلاق رسانه‏ای در روند دموكراسی 117

 

فصل چهارم:اصطلاحات ویژة اخلاق در ژورنالیزم 126

پیشقدم یا منصف؟ 126

انصاف، صراحت و شفافیت: Fairplay,Clarity,Transparency 128

صداقت:Vericity 129

ممنوعیت پخش:Broadcast Prohabition 130

حریم خصوصی و حق دسترسی آزادانه به اطلاعات 131

تعریف حریم خصوصی Private Domain : 131

2. قلمرو و حوزه‌های‌ حریم‌ خصوصی‌: Private Domain : 142

3. حریم خصوصی اطلاعاتی 142

4. تهدیدها علیه حریم خصوصی 144

روتن‌برگ سه ویژگی تکنالوژی در قلمرو نظارت را چنین بر می شمارد: 144

حرمت حریم خصوصی افراد Veneration private domain: 162

تعارض «حق دسترسی آزاد به اطلاعات» و «حریم خصوصی» 164

حق پاسخگوی Rights of Response 170

حق امتناعRights of Deny : 172

ثبت مخفیانه Recording : 173

ناشناس ماندن Being unknown : 175

تعهدات شخصی : Personal treaties 180

فعالیت های غیرقابل قبول شامل موارد زیر است: 181

دنیای سیاست:Politices World 182

فاصله گرفتن Impassiveness : 186

فشارهای تجارتی Commercial Stress: 187

شجاعت و شرافت حرفه‏ای خبرنگار Journalist Professional Daring: 188

افترا چیست؟What is Lible 195

در قانون رسانه ها نیز نشر مطالب ذیل منع شده است: 198

انواع افترا Kind of Lible : 201

دفاع در برابر اتهام افتراDefence against 202

انتقاد سالم و سازنده: 206

اجتناب از نشر مطالب مستهجن: 207

رسانه های زرد چیست؟ 210

 

فصل پنجم :اخلاق و اطلاعات 217

انترنت،اطلاع رسانی و اخلاق گرایی 222

اهمیت اخلاق در رسانه ها 225

ضرورت رعایت اخلاق در ژورنالیزم 227

وظایف اخلاقی، و اخلاق ژورنالیزم 229

بایدها و نبایدهای اخلاقی 230

ج – چالش ها و آسیب های اخلاقی: 245

2. نقش ارزش ها و جهت گیری های رسانه در گزینش اخبار: 246

3. نقش عامل قدرت و ثروت در خبررسانی: 246

4. عدم اشتغال ورزی ژورنالیستان در رسانه ها: 248

6. جعل هویت در گرفتن اطلاعات: 250

9. سوء استفاده از اطلاعات جرایم جنسی: 251

اخلاق عكاسیِ خبری جدید در قالب یک مثال 265

نهاد ماده 19Article 19 Foundation 274

مدلی برای قانون آزادی اطلاعات 274

فصل اول: تعاریف و هدف 279

فصل دوم: حق دسترسی به اطلاعات نزد نهادهای عمومی و خصوصی 281

فصل چهارم:استثناها 295

فصل پنجم:«مقام عالی اطلاع‌رسانی» 300

فصل ششم: اجرای قانون توسط «مقام عالی اطلاع‌رسانی» 304

فصل هفتم: هشداردهندگان 309

فصل هشتم: مسؤولیت مدنی و جنایی 310

 

فصل ششم:پیشینه و نمونه های جهانی نظامنامه های اخلاقی 315

لزوم دید تدوین اصول اخلاق حرفه ای خبرنگاری 320

اخلاق و انتظارات اجتماعی در كلی ترین حالت خود شامل چهار ارزش زیر می‏شود: 323

1 – صداقت و راستگویی 323

2 – انصاف و برابری 323

3 – امانت داری 323

4 – وفاداری و احساس مسؤولیت اجتماعی. 323

پدیدة اخلاقی 324

1. قضاوت اخلاقی 324

2.    عاطفه اخلاقی 324

3.   اراده و اختیار اخلاقی. 324

اصل اول- حق مردم در دستیابی به اطلاعات: 325

اصل دوم- ژورنالیست باید خود را وقف حقیقت نماید. 326

اصل سوم- مسؤولیت اجتماعی ژورنالیست: 327

اصل چهارم- شرافت حرفه‏ای ژورنالیست: 327

اصل پنجم- دسترسی همگانی و مشاركت: 327

اصل ششم- احترام به حریم خصوصی و حیثیت انسانی: 327

اصل هفتم- احترام به منافع عمومی: 328

اصل هشتم- احترام به ارزشهای جهانی و متنوع فرهنگها: 328

اصل نهم-محو جنگ و سایر مصایب فراروی بشر: 328

اصل دهم- برپایی نظم اطلاعاتی و ارتباطی نوین جهانی: 329

اصل طرفداری از استبداد: 330

اصل طرفداری از آزادی: 331

 

فصل هفتم:کدهای جهانی اخلاق ژورنالیزم مشکلات، محدودیت‌ها و پیشنهادها 334

کدهای جهانی اخلاق ژورنالیزم و ارتباطات 337

پیش نویس سند میثاق اصول اخلاقی حرفة‎ ‎ژورنالیزم 349

حقوق و‎ ‎امتیازهای ژورنالیزم 351

مسؤولیت اجتماعی خبرنگار 357

اصول اخلاقی ژورنالیستان و رسانه های افغاانستان (طرح ) 359

 

فصل هشتم:جرایم رسانه‏ای 373

جرم مطبوعاتی چیست؟ 377

الف-تعریف عام جرم مطبوعاتی: 377

ب. تعریف جرم مطبوعاتی: 378

آیا در جرایم مطبوعاتی علاوه‌ بر مدیر مسؤول، نویسنده‌ وژورنالیست هم‌ مسؤولیتی دارند؟ 380

آزادى مطبوعات، جرایم و تخطی های  مطبوعاتى 383

منموعیت نشر مطالب از طریق وسایل علنی در قانون جزای افغانستان 386

رسانه ها عامل مسایل جرمی 392

سانسور چیست؟ 407

کاپی رایت چیست؟ 408

قانون رسانه های کشور مصوب  اسد 1388 411

ماده سیزدهم:رسانه برقی عامه: رادیو تلویزیون ملی افغانستان: 418

مقایسه قانون رسانه های 1388 با قانون پیشین 433

افزایش مواد 434

دریافت و بررسی تقاضاها برای تاسیس رسانه ها 438

رادیو و تلویزیون ملی: 438

فقرات افزودی در بخش نشرات ممنوعه: 439

معاهده جهانی حق تقلید 1952 442

تصمیم نامه مربوط به ماده یازدهم: 469

نتیجه: 471

پیشنهادها: 476

منابع: 480

 

 

 

  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ی روابط بین الملل با عنوان دزدی دریایی و تاثیر آن بر امنیت بین المللی با تکیه بر قضییه سومالی از سال 2000 به بعد

    پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ی روابط بین الملل با عنوان دزدی دریایی و تاثیر آن بر امنیت بین المللی با تکیه بر قضییه سومالی از سال 2000 به بعد روابط بین الملل دزدی دریایی امنیت بین المللی دزدان دریایی…

  • طراحی پایدار ستون مشبک شکل پذیر

    طراحی پایدار ستون مشبک شکل پذیر بارگذاری جانبی رفتار هیسترزیس ستونهای مشبک بست دار طراحی پایدار ستون مشبک شکل پذیر رفتار هیسترزیس ستون بست دار دانلود مقالات عمران دانلود مقالات رشته عمران رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله مهندسی عمران طراحی…

  • پاورپوینت شکاف دیرش

    پاورپوینت شکاف دیرش پاورپوینت شکاف دیرش تحقیق شکاف دیرش مقاله شکاف دیرش شکاف دیرش پایان نامه شکاف دیرش دیرش رفتن به سایت اصلی عنوان: پاورپوینت شکاف دیرش دسته: حسابداری- مدیریت مالی فرمت: پاورپوینت تعداد اسلاید:18 اسلاید دانلود پاورپوینت با عنوان…

  • اصول دادرسی در داوری تجاری بین المللی

    اصول دادرسی در داوری تجاری بین المللی تحقق دادرسی منصفانه داوری تجاری بین المللی دادرسی در داوری تجاری بین المللی اصول دادرسی در داوری تجاری بین المللی مقاله داوری تجاری بین المللی دانلود مقاله داوری تجاری بین المللی عناصر تحقق…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت جامع

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت جامع مبانی نظری مدیریت کیفیت جامع دانلود مبانی نظری مدیریت کیفیت جامع پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع ادبیات نظری مدیریت کیفیت جامع فصل دوم پایان نامه مدیریت کیفیت جامع مبانی نظری و پیشینه…

  • پرسشنامه عملکرد بازار فروشگاه های زنجیره ای با تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره

    پرسشنامه عملکرد بازار فروشگاه های زنجیره ای با تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره پرسشنامه عملکرد بازار پرسشنامه عملکرد بازار فروشگاه های زنجیره ای اتکا پرسشنامه ارزیابی و تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر عملکرد بازار فروشگاه های زنجیره ای…

  • ارزیابی کارایی عملکرد شرکتهای تعاونی مصرف در کشور

    ارزیابی کارایی عملکرد شرکتهای تعاونی مصرف در کشور ارزیابی عملکرد ارزیابی عملکرد در شرکت های تعاونی ارزیابی عملکرد شرکت های تعاونی ارزیابی عملکرد شرکت‌های تعاونی مصرف مقاله ارزیابی عملکرد ارزیابی عملکرد با کارت امتیازی متوازن ارزیابی عملکرد شرکت‌های تعاونی مصرف…

  • پروپوزال ارزیابی عملکرد سازمانها با مدل ترکیبی Neuro-DEA

    پروپوزال ارزیابی عملکرد سازمانها با مدل ترکیبی Neuro-DEA ارزیابی عملکرد شهرکهای صنعتی ارزیابی عملکرد سازمانی چیست ارزیابی عملکرد سازمان چیست ارزیابی عملکرد سازمان شاخص های ارزیابی عملکرد سازمان ها مدل های نوین ارزیابی عملکرد سازمانی پروپوزال ارزیابی عملکرد پروپوزال ارزیابی…

  • پروپوزال بررسی رابطه ارزیابی عملکرد بر مبنای رویکرد اقتصادی و چرخه تبدیل وجه نقد

    پروپوزال بررسی رابطه ارزیابی عملکرد بر مبنای رویکرد اقتصادی و چرخه تبدیل وجه نقد پروپوزال مدیریت سرمایه در گردش پروپوزال چرخه تبدیل وجه نقد تاثیر مدیریت سرمایه در گردش برسودآوری پروپوزال عملکرد مالی ارزیابی عملکرد بر مبنای رویکرد اقتصادی ارزیابی…

  • جستاری درگرایش و پیدایش شیعه

    جستاری درگرایش و پیدایش شیعه شیعه تشیع مسئولیت شیعه بودن تاریخچه پیدایش شیعه دانلود مقاله جستاری درگرایش و پیدایش شیعه سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پایان نامه خرید پایان نامه…